Mystiska dödsfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av shalifa
    Jag tänkte på det där med Nitritförgiftning....dör inte alla fiskar inom relativt kort tidsrymd då?

    nope, de är som människor där, dvs det är helt upp till individen, vissa drabbas hårdare av det, vissa märker knappt av det,
    dvs som människor med flunsa, vissa får lite ont i magen ett par timmar bara, vissa blir så sjuka att att om de inte blir inlagda
    på sjukan så trillar de av pinnen.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • shalifa
      • April 2012
      • 27

      #17
      Ursprungligen postat av Kensa
      nope, de är som människor där, dvs det är helt upp till individen, vissa drabbas hårdare av det, vissa märker knappt av det,
      dvs som människor med flunsa, vissa får lite ont i magen ett par timmar bara, vissa blir så sjuka att att om de inte blir inlagda
      på sjukan så trillar de av pinnen.


      .
      Jaha...nu när jag skall föra över dom till ett större akvarium...Kan det vara en idé att köpa bakteriekultur....eller skall jag låta fiskarna i lugn och ro "köra in" det nya akvariet?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av shalifa
        Jaha...nu när jag skall föra över dom till ett större akvarium...Kan det vara en idé att köpa bakteriekultur....eller skall jag låta fiskarna i lugn och ro "köra in" det nya akvariet?
        köp en flaska med bakterier.

        men använd den enbart vid påvisande av nitrit, som du kollar med dropptestet du köper samtidigt
        som du köper bakterierna.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #19
          Ursprungligen postat av Kensa
          köp en flaska med bakterier.

          men använd den enbart vid påvisande av nitrit, som du kollar med dropptestet du köper samtidigt
          som du köper bakterierna.



          .
          Vad snackar du om nu kensa?? Bakterikulturen ska i på en gång för att förhindra en nitrittopp eller ta udden av den!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #20
            Åheim !


            500 literskar.

            6 slöjjisar som borde vara relativt små eftersom dom är relativt nyinköpta.


            belastningen borde vara ganska liten......eller ?


            om belastningen är liten.....varför börja med att dratta ner bakterier ??



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              korrektion....

              såg nu att det är två som har dött.....

              bara 4 kvar....


              ännu mindre belastning.....


              eller ??
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #22
                Ursprungligen postat av Kensa
                Åheim !


                500 literskar.

                6 slöjjisar som borde vara relativt små eftersom dom är relativt nyinköpta.


                belastningen borde vara ganska liten......eller ?


                om belastningen är liten.....varför börja med att dratta ner bakterier ??



                .
                De går i ett 40Liters och eventuellt ett 500Liters nästa vecka! Men oavsett storleken på karet så är nedbrytningsbakterierna ändå noll vid en nystart, eller? Visst går det bra att få igång ett kar utan bakteriestart om man vet vad man gör Nu finns det bakteriestart att köpa på flaska och det är väl en utmärkt hjälp för att bygga upp de viktiga bakteriestammarna, eller hur! Varför vänta med att dosera den tills fan står i farstun...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • shalifa
                  • April 2012
                  • 27

                  #23
                  Eftersom jag skulle åka bort över en natt i Fredags så bytte jag vatten dagen innan. Och när jag kom hem idag Lördag var ytterliggare en fisk död. Och en ser oroväckande krank ut. Undrar om någon finns kvar tills jag får det nya akvariet nästa vecka.

                  I morgon åker jag till en annan shop för att se hur vattnet är på ett test.

                  Men den där algätaren lever och jobbar av bara f....n

                  Kan det vara något med renaren eller stenarna vi köpte? Eller växterna?

                  Kommentar

                  • shalifa
                    • April 2012
                    • 27

                    #24
                    Nu har jag gjort ett test som påvisar ph 8. Jag fick med ph sänkare. Seda påstods det att slöjstjärtar kan dö om de får mat upp vid yta. Detta då de sväljer så mycket luft då. Jaja vi får väl se hur det går nu.

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #25
                      Börja inte laborera med PH. Det är viktigare att ha ett stabilt PH än det exakta värdet på det. Och jag lovar dig att det komme ställa till med mer bekymmer än hjälp för dig just nu

                      Kommentar

                      Arbetssätt...