Mystiska dödsfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shalifa
    • April 2012
    • 27

    Mystiska dödsfall

    Hej
    Tänkte börja lite lätt som nybörjare. Därför inhandlade vi ett akvarium på 40 liter. Sedemera planterade vi in 6 små slöjstjärtar med några dagars mellanrum.
    Vattnet är testat och varken nitriter eller ph värde är dåligt.
    Efter ett tag började en av firrarna ligga stilla ofta. Några dagar senare dog den.
    Ytterliggare en vecka efter dog en annan av dom. Detta med samma symtom. De ligger still på en undanskymd plats några dagar innan de far vidare mot sällare jaktmarker.

    Ännu ser de andra fyra friska och glada ut.

    Vad kan vara anledningen till detta?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen. för det första så är 40 L på tok för litet för slöjstjärtar. de behvöer minst 120L


    vad har du för värden på nitrit, pH och temp? vad har ni för inredning och filter?


    jag skulle lämna tillbaka slöjstjärtarna o satsa på räkor eller några guppys istället. inte mycket annat som får plats i ett sånt litet kar tyvärr :/

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      låter som nitrit...

      mäter du med stickor så kan du elda upp dom, de gör bättre nytta som ved än som mätinstrument.


      skall man mäta vattenvärden så är det dropptest som gäller för den vanlige akvaristen.



      i övrigt håller jag med hannesc om den direkta olämpligheten att ha dessa fiskar i 40 liter.

      6 st skulle passa bättre på 400 liter.....fasen en fullvuxen slöjjis är ju 20-40 cm lång....



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Välkommen hit

        Håller med de två ovanstående talarna, 40 l är för litet åt slöjstjärtar. Har en kompis som hade 3 såna förr (endast de tre + en ancistrus) och hon tyckte det blev alldeles för litet för dem.

        Jag tycker du som Hannesc säger att du ska satsa på räkor eller guppys, eller varför inte kombinationen räkor + endlers guppy och en massa växter. En del räklingar kommer kanske bli uppätna men med mycket växter i så borde det funka.

        Sen är skötsel A och O i ett så litet kar, det är svårare att få ett litet kar i balans än ett stort. Men! Det är inte omöjligt

        Kommentar

        • Moppan
          • April 2012
          • 47

          #5
          Hej!
          Akvariumet ditt är förlitet!
          Du behöver inte börja stort jag har ett 60 liters och det är faktiskt bra storlek!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Moppan
            Hej!
            Akvariumet ditt är förlitet!
            Du behöver inte börja stort jag har ett 60 liters och det är faktiskt bra storlek!

            inte till slöjjisar....absolut inte....





            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av Moppan
              Hej!
              Akvariumet ditt är förlitet!
              Du behöver inte börja stort jag har ett 60 liters och det är faktiskt bra storlek!
              hej. nej 60 L är ingen bra storlek att börja med heller. är man ny akvarist så bör man inte gå under 100L som första kar. ett större kar är lättare att sköta om o mer förlåtande om man skulle råka övermata lite eller så. större buffringsförmåga.

              o sen är 60L absolut för litet för slöjstjärtar.

              Kommentar

              • shalifa
                • April 2012
                • 27

                #8
                Jag har just nu fått klart med ett 500 liters akvarium till nästa vecka. Så svängrumsfrågan är löst.
                Jag frågade faktiskt mannen i butiken om det var lite litet för slöjstjärt. Men han menade på att de anpassar storleken efter akvariet!!!!
                Ja ia alla fall. Nitrit och PH togs inte med stickor....de blandade lite vätskor i vattnet som sedan , enligt affären, föll ut i godkännande.
                Jag har nog 5-6 växter. En fas två renare och bytt vatten 1 gång. Skall byta kommande vecka igen. Så det blir var 14e dag.
                När jag byter så byter jag 20% av vattnet. Tempen på vattnet är 25 grader.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  han har helt rätt i att de anpassar sitt liv till det kar de har.

                  i ett 40 liters kar kommer de med andra ord att leva kanske en tiondel så lång tid som de skulle
                  gjort i ett 400 liters.......

                  tänker ju inte säga vad jag tycker om den anpassningen.

                  det är ungefär som att jag skulle ta min ena son som är 122 cm lång, stänga in han i en garderob
                  som är 1x1 meter bred, och 125 cm hög.....jotack,,,,lever ett tag gör han ju...men inte så länge...

                  om det nu inte är nitrit, vilket jag trots allt tror, för om man som butikssnubbe säger att det är ok
                  med slöjjisar i ett 40 liters, så har nog inte hissen gått hela vägen upp.....och då kan man inte lita
                  på den snubben.....


                  sedan tror jag nog att det vore klart rekomenderbart att byta vatten klart oftare i det karet när
                  överbelastningen är som den är.....2 ggr i veckan på 30%......

                  hoppas dina växter är tåliga saker...den dagen då slöjjisarna fattar att det går att tugga på blommorna
                  så försvinner dom ganska fort......




                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Låter bra med ett större kar! Tänker du behålla det mindre också eller bara köra på det stora?

                    Kommentar

                    • shalifa
                      • April 2012
                      • 27

                      #11
                      Ursprungligen postat av Miliimli
                      Låter bra med ett större kar! Tänker du behålla det mindre också eller bara köra på det stora?
                      Det kan väl vara bra att spara det lilla som jourkar om något akut inträffar.

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Absolut, dock brukar dom förr eller senare få fasta invånare även de.. "Jamen de ju synd ha ett kar i garderoben som står tomt i onödan"

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          #13
                          Shalifa! Har du möjlighet så byt affär till en där de har kunskap och plugga på lite innan du går till butiken så du kan testa dem om de vet vad de pratar om En seriös affär kollar upp med kunden vilket sällskap och storlek på karet slöjstjärtarna ska gå i (till en del kunders förtret) men det rätta sättet tycker jag!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • shalifa
                            • April 2012
                            • 27

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            han har helt rätt i att de anpassar sitt liv till det kar de har.

                            i ett 40 liters kar kommer de med andra ord att leva kanske en tiondel så lång tid som de skulle
                            gjort i ett 400 liters.......

                            tänker ju inte säga vad jag tycker om den anpassningen.

                            det är ungefär som att jag skulle ta min ena son som är 122 cm lång, stänga in han i en garderob
                            som är 1x1 meter bred, och 125 cm hög.....jotack,,,,lever ett tag gör han ju...men inte så länge...

                            om det nu inte är nitrit, vilket jag trots allt tror, för om man som butikssnubbe säger att det är ok
                            med slöjjisar i ett 40 liters, så har nog inte hissen gått hela vägen upp.....och då kan man inte lita
                            på den snubben.....


                            sedan tror jag nog att det vore klart rekomenderbart att byta vatten klart oftare i det karet när
                            överbelastningen är som den är.....2 ggr i veckan på 30%......

                            hoppas dina växter är tåliga saker...den dagen då slöjjisarna fattar att det går att tugga på blommorna
                            så försvinner dom ganska fort......




                            .
                            Jag tänkte på det där med Nitritförgiftning....dör inte alla fiskar inom relativt kort tidsrymd då?

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Jag skulle tippa på att vissa trillar av pinnen lite snabbare än andra. Både vad gäller fisksorter, vart dom simmar i karet och individuellt..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...