bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samuel
    • January 2003
    • 177

    bukvattensot

    En av minna lombadoi har dött av bukvattensot,det gick väldigt fort.Nu tror jag att min andra också har fått det i 1:a eller 2:a stadium.Jag har ingen medecin vad ska jag göra?
  • Lisaplisa
    • May 2003
    • 75

    #2
    Det är nog rätt kört. Försök rädda övriga fiskar i alla fall. Skaffa medecin, det kanske hjälper...
    140 L honungsgurami, ancistrus
    45 L guppys
    15 L karantän el. lek

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      Lägg över de sjuka fiskarna i ett annat kar & köp medicin till alla så fort som möjligt.

      Lycka till! Mvh Denise
      Denise

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Det viktigaste är att du försöker hitta orsaken till att sjukdomen bryter ut. I regel är det någon stressfaktor som orsakar sjukdomsutbrottet, det kan bero på t ex foderbyte, felaktiga vattenvärde eller nya fiskar. Att flytta på sjuka fiskar eller att medicinera hjälper inte så långe orsaken inte åtgärdas.
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Ante1
          • December 2002
          • 385

          #5
          visar ALLA fiskarna symtom så är det ingen ide att flytta dom, det stressar bara mer.
          jag håller med micke, dom blir inte sjuka utan anledning, sedan brukar det inte ofta vara så att alla får bukvattensot på en gång, då tror jag det är något annat.
          en sak som jag undrar över är att du skriver att det gick fort, det brukar inte gå så fort från att man börjat se symtom till dess att dom dör.

          jag hade en tropheus- hane som visade bukvattensymtom men det var förmodligen ett räkskal som inte var tillräckligt nermalt som orsakade förstoppning, och då hjälper ingen medecin.
          han var dock helt frisk efter ett par dagar igen utan medecin.

          rådet vid konstaterad bukvattensot av många är att låta dom vara om det bara rör sig enstaka individer, dom som överlever verkar klara sig bättre i framtiden och har kanske ett bättre imunförsvar och är därmed livskraftigare.
          -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

          Kommentar

          Arbetssätt...