AKUT fråga om sjuk silvermolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hubbabubba
    • March 2012
    • 3

    AKUT fråga om sjuk silvermolly

    Hej

    Vi har ett 56 liters akvarium med två platy och tre molly. Silvermollyn har varit hängig en vecka ungefär, legat stilla och dragit in fenorna. Igår flyttade jag henne till en karantänskål (med bara sitt eget vatten, inget nytt). Tyvärr lyckades jag spräcka skålen i samband med detta, så hon fick flytta tillbaka till det stora akvariet igen.

    Var ner på djuraffären idag och fick rådet att tillsätta General Tonic. Gjorde det för 7-8 timmar sen, men nu är hon sämre än innan. Förstår att medicinen inte har hunnit verka, men undrar om ni tycker jag ska ta bort henne eller vänta?!

    Nu ligger hon på botten (ej gömd längre) och "flämtar". Fenorna är infällda och hon har också blivit lite böjd i kroppen.

    Ska jag ta bort henne nu, eller vänta och se om hon svarar på medicinen? Hon är mig mycket kär (såklart), men jag vill inte att hon ska lida...

    Till saken hör kanske att jag tog bort en platyhane imorse. Han hade en utväxt på ryggen (se min andra fråga i en annan tråd) som blev större och större, och drog sig tillslut tillbaka. Dock INTE samma symptom på mollyn, ingen knöl på henne alltså.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    om den ligger på botten och flämtar, gör små försök till att simma (men lyckas knappt) så tycker jag du ska ta bort den. det brukar vara såhär en fisk dör när den är sjuk. den kommer isåfall inte att klara sig.

    vet du inte hur du ska avliva den kan jag ge ett tips som jag gör, lägg fisken i en påse och svinga påsen sen så hårt du kan i en bordsskiva eller liknande. den dör direkt.

    Kommentar

    • hubbabubba
      • March 2012
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av freddi36
      om den ligger på botten och flämtar, gör små försök till att simma (men lyckas knappt) så tycker jag du ska ta bort den. det brukar vara såhär en fisk dör när den är sjuk. den kommer isåfall inte att klara sig.

      vet du inte hur du ska avliva den kan jag ge ett tips som jag gör, lägg fisken i en påse och svinga påsen sen så hårt du kan i en bordsskiva eller liknande. den dör direkt.
      Tack snälla för snabbt svar. Hon kan simma, hon gör det när dom andra "buffar" på henne. Dock inte frivilligt... Hon åt även lite igår den korta stund hon var i karantänkaret. Det är väl ändå ett ganska gott tecken? Men nu verkar hon som sagt mycket hängig. Vad betyder det att hon blivit böjd? Kan man se det som ytterligare ett sjukdomstadie, alltså att det blivit än värre än igår?

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        om hon äter kan du nog ge det ett försök ändå. att en fisk ligger på botten och flämtar brukar vara ett tecken på att den inte klarar det men om den äter tycker jag du ska försöka
        att hon blivit böjd vet jag inte vad det betyder.

        blir hon sämmre och slutar äta, ligger på sidan, rör sig inte alls eller liknande bör du nog avliva.

        Kommentar

        Arbetssätt...