Ektozon + Corydoras habrosus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    Ektozon + Corydoras habrosus?

    Hej hej!
    Jag har haft problem med fiskar (gaffelstjärtar) som som till synes sakta har förlamats och sedan bara dött. Inga av de andra fiskarna har drabbats utan bara denna sort.
    På zoobutiken trodde de att de kunde röra sig om en parasit och jag blev rekommenderad att köra en omgång med ektozonsalt.
    Inhandlade detta, kom hem och satte mig vid datorn för att kolla lite fakta innan det åker salt i karet, eftersom jag inte blev klar med dosering mm från faktabladet i förpackningen.
    Läste någonstans att pansarmalar är känsliga för salt i vattnet och undrar nu om det är dumt att använda ektozon?
    Undrar också, om jag nu ska använda det, hur det exakt ska gå till, alltså ska det bara i en dos en gång, eller ska det doseras dagligen i hur många dagar?
    Ska det balanseras upp med vattenbyten under tiden jag behandlar?
    Och om jag nu inte kan använda ektozon i mitt kar, vad ska jag då behandla med?
    Måste få svar innan jag vågar mig på ektozonet, så snälla hjälp mig!
    Senast redigerad av Fabel; 01 April 2012, 12:43.
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    #2
    Ingen som vet?

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Pansarmalar är känsliga mot salt ja, så ska du köra en permanentkur med ektozon så är det bättre att flytta de sjuka och bara behandla dom, om det nu är möjligt. Det är lite olika där med hur känsliga pansarmalar är mot salt, (art, odlade vs vildfångade etc) men det finns andra mediciner mot parasiter som pansarmalar tål med om du måste medicinera hela karet.
      Om jag kommer ihåg rätt är det 4 tsk/100L, men det ska ju stå i info lappen. Skulle gjort ett vattenbyte som vanligt, satt i ektozon, och sen väntat tills det är dags för vattenbyte igen. Ser de bättre ut men inte helt bra kan man ju upprepa, dock bara salta den mängden du bytt.
      Nu har jag bara behövt köra ektozonkurer på levande födare egentligen, så om gaffelstjärtar är känsliga mot salt får vi hoppas någon som vet hojtar till
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Fabel
        • February 2012
        • 99

        #4
        Tusen tack för svaret.
        Fick dock reda på att det inte var någon parasit.
        Fick en sjuk fisk obducerad och genomkollad på zoobutiken och de kunde inte hitta något.
        Tydligen fanns det lite lite nitrit i vattnet vilket nog var orsaken.
        Ingen mer fisk har insjuknat sedan dess så jag hoppas över ektozonet denna gång.
        Men som sagt tack iaf, bra att veta till en annan gång.

        Kommentar

        Arbetssätt...