Varför dör fiskarna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Varför dör fiskarna??

    1/ Hur stort är akvariet?
    240 liter


    2/ Vilken filtrering använder du?
    Juwels original/inbyggda.

    3/ När startade du akvariet?
    För över ett år sedan.

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Idag: 3 ej fullvuxna guppyhanar. 5 neontetror. Ett ancistruspar, nästan fullvuxna dock är honan dvärgväxt eller något och är inte mer än 5 cm. Alltid varit så, frisk och kry i övrigt. Hanen är ca 12 - 13 cm.
    5 st pansarmalar, ej fullvuxna. Nu ungefär 2 cm. 4 st siamensis, ej fullvuxna, största är ca 8 cm. Äppelsnäckor.
    Från början: 6 guppyhanar. 15 st neontetror. 3 st gurami. Samt pansarmalar, siamensis, ancistrus och äppelsnäckor.

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ja, massor. Hur många, lite svårt att räkna men minst 50. Kan inte namnet på alla tyvärr :S Men vallis, svärdsplanta, polysperma kan jag. Vanliga, lätta akvareväxter allihop.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Nitrat: 25, totalhårdhet 10, karbonathårdhet 12, PH 8, inget klor.
    (Egen brunn, alltid haft högre karbonathårdhet än totalhårdhet)

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Dagens värden:
    Nitrat: 50
    totalhårdhet 4
    karbonathårdhet 6
    ph 6,5
    inget klor


    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    1/4 = 60 liter var 7:e dag.

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    60 liter, förra söndagen (dvs 6 dagar sen)

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej


    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Varannan – var tredje dag. Med Sera Vipan samt algtabletter. Ärtor, gurka, räkmix och fryst artemia 1 gång/v.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Svårt säga exakt. För ca 2 månader sedan dog en guarmihona. Hon var dock alltid lite liten och klen så kan ha fallit ifrån naturligt. Ingen förvarning eller symptom utan bara död. Sen lugnt. För ca en månad sedan (?) fick den andra guraminahonan väldigt ’uppblåst’ kropp. Skrev om det då men fick inga svar. Pigg och glad i övrigt men såg ut som en boll. Ev. lite utstående fjäll. Åt, simmade och var som vanligt. Jag avvaktade och hon fortsatte se ut som en boll men i övrigt normal. För 2 v sedan ungefär var hon död en eftermiddag. Tog bort ’kroppen’.

    Övriga fiskar mådde fint. Sen förra veckan var guramihanen spårlöst försvunnen. Dött, men kroppen hade hunnit ätas upp då jag inte hittade den. Inga symptom (ingen uppsvälldhet etc), åt normalt senaste matningen, simmade runt normalt.

    Senaste veckan har 3 guppyhanar spårlöst försvunnit (dvs. dött). Utan minsta föregående symptom eller konstigheter.


    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Om jag hinner, ja.
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Dom kan inte haft bukvattensot, och smittar inte det som fasen i karet?
    Och du har ju nitrit?

    Jag är inte bra på detta, så vill mest kolla. Är det inte väldigt stor skillad på PH i kranen och vad du har i karet?

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Ingen nitrit, den är noll.

      Bukvattensot funderade jag på när guramisen blev som en boll.
      Men det stämde inte med det jag läste?

      Första tecknet på bukvattensot är att de inte äter, att de kan ta in i munnen men spotta. Honan åt glatt och utan att spotta hela tiden, till den dag hon dog (och det gick ju veckor).

      Avföringen var helt normal med. Och ingen "hosta" som det skrevs om.

      Ingen av de andra fiskarna som dött har matvägrat. Nu matar jag ju inte varje dag, så beroende på hur fort det kan gå från första symptom till de dör? Men jag kollar noga när jag matar om någon fisk inte äter. Och jag kollar ju dagligen på fiskarna så att/om alla verkar "normala", alltså beter sig normalt.

      Men det kanske kan vara bukvattensot ändå?

      pH har alltid legat sådär/skilt sådär mellan kran och kar. Vet inte vad det beror på, omd et beror på rötter eller nåt annat. Har flera kar (utan knasiga dödsfall) med precis samma ph-värde. Så av för mig okänd anledning så är det där pH hamnar i karen?

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Uppsvällda kroppar och utstående fjäll låter som bukvattensot men inte helt säkert. Det kan också vara förstoppning eller något annat.
        Jag tycker dina vattenvärden ser konstiga ut vad mäter du med? Stickor eller dropptester?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Vilka värden är konstiga?

          Det är en blandning av dropptester och stickor tyvärr. Hårdhet på sticka, pH, nitrit och nitrat med dropptest. Kan slänga en sticka i ett fungerande, sjukdomsfritt akvarium och se om det blir samma värden som i det här.

          Ur gammal tråd, dåvarande vattenvärden (annat kar dock)

          Nitrit 0
          Nitrat ca 25 ppm
          Totalhårdhet 7
          Karbonathårdhet 10
          pH 7.2
          Klor 0

          Ännu ett gammalt, dock på ett annat, helt nystartat kar som var 1 v då: pH 7,6, nitrit 0, KH 10

          Så både pH och hårdhet har ju rasat i jämförelse med det (jag brukar ha samma värden sånär som på nån decimal typ i alla kar jag har, antagligen för det är samma vatten och samma skötsel rakt över). Jag ska mäta om och se om det blev något kajko med provet!

          Och mäta ur ett fungerande kar som fungerat exemplariskt i över ett år. Enda fiskdöden där var när guramihanen Hitler drabbades av storhetsvansinne och förklarade världskrig mot alla invånare utom ancistrusarna och sina fruar... Rök en del fisk innan jag hann evakuera då. Men inte på grund av sjukdom (om inte storhetsvansinne räknas dit )

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Nya tester.

            Inkört, problemfritt akvarium: Nitrit 0 Nitrat 50 ppm totalhårdhet 7 Karbonathårdhet 10 pH 6,8
            Akvariet där fiskar dött: Nitrit 0 Nitrat 50 ppm totalhårdhet 4, karbonathårdhet 6 pH 6,5
            Kranvatten: Nitrit 0 Nitrat 25 totalhårdhet 7 karbonathårdhet 10 pH 7.2 (så måste lyckats tabba mig med det provet tidigare idag? Testade 2 ggr nu med de här värdena)

            Men, de avvikande värdena på hårdhet på problemakvariet består? Vad beror det på och hur påverkar det fiskarna/kan det vara därför de dött?

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Jag tycker du skall slänga stickorna de visar fel och fel värden gör att man tar fel beslut!
              Det där med så högt Nitratvärde låter inte bra. Jag tror du skulle skicka in ett test på dricksvattnet till kommunen eller ett trovärdigt lab. Inte de gratis erbjudanden som vissa filterleverantörer erbjuder.



              Jag är inte 100% uppdaterad på Svenska förhållanden men jag tror ditt vatten ligger på gränsen till tjänligt som dricksvatten! Samtidigt vill jag påpeka att just Nitrat dropp tester kan visa rejält fel även de.



              Så skicka in ett vattenprov! Var uppmärksam på hur detta resultat ser ut man mäter nämligen på minst 2 sätt. Dels mg NO3-N/l och mg NO3/l och det är stor skillnad på dessa. Exempelvis motsvarar 10 mg NO3-N/l ca 44 mg NO3/l. Jag tror det borde anses som gränsvärde.



              50 mg/l är också lite mycket för en del fiskar dessutom ger det dig väldigt lite marginal för nitrifiering i akvariet. Detta brukar man rätta till med vattenbyten men om du har 50 mg/l redan i kranen så blir det fel i alla fall. Vad man kanske kunde fundera på är att gödsla med PMDD men skippa KNO3! Sedan se till att ha växter som absorberar stora mängder NO3 exempelvis Pistia (musselblommor) och skörda dessa efterhand. I så fall skall du vara sparsam med vattenbyten då detta normalt är för att balansera just Nitrat.

              Kh påverkar fiskarna mycket litet men det påverkar pH som i sin tur påverkar fiskarna. Vissa växter kan använda karbonat (kH) som kolkälla och då kan det värdet gå ned. Har du ett stort bestånd av exempelvis Vallisneria kan det vara orsaken. Men som sagt lita inte på stickorna!

              Fallande pH och fallande kH hänger oftast ihop och det är inget mystiskt med det.
              Senast redigerad av bossep; 31 March 2012, 22:22.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Då visar nog nitrattestet fel tror jag? Vattnet är testat (via kommunen) senast förra året och helt utan anmärkningar och långt från gränsvärden. Jag hittar dock inte papperseländet med analysen. Men det är i alla fall inte på gränsen till otjänligt eller något. (Tack och lov =)) Hmm, jag bläddrar lite i papprena om akvarierna och jag har alltid legat mellan 25 - 50 i nitrat (dock aldrig, knasigt nog, inte ens när jag gjorde karinalfel och skickade i för mkt fisk för snabbt och så, haft minsta nitritproblem)



                Mycket vallis är det i karet ja. Fast det är det i gurami-Hitler kar med, som inte haft minsta problem. Det är BARA vallis i guramiHitlers kar. Så det borde inte bero på det i problemkaret?

                Det växer helt hysteriskt i båda karen btw. Såpass att jag för rätt länge sen slutade med PMDD som jag gödde med för. Det växer så det knakar helt utan PMDD. Jag får skoga rejält varje vecka, men en vecka senare är det lika.

                Men då har jag (minst) två kar som enligt mätvärde (som kan vara fel) ligger på 50 i nitrat. I ena karet stormtrivs blå gurami, ancistrus och äppelsnäckor. I andra karet stormtrivs ancistrus, pansarmalar, siamensis och äppelsnäckor. Men lite frågetecken kring guppy och totaldöd (om än utsträckt) av guramis och viss guppydöd.

                Är det "rimligt" att 'algätarna' stormtrivs med de värden jag har?

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  I min svenska burk eller rättare sagt i min dottersons akvarium har vi rejält galna värden. De har också egen brunn. Lite samma som du har och det borde egentligen inte funka men vattnet är hårt massor med järn dock ingen Nitrat och utpräglade mjukvattens fiskar såsom kardinaltetror, scalarer och ancistrus trivs utmärkt och leker och har sig. Växterna och javamossan växer så det knakar osv.

                  Guppy har däremot aldrig fungerat. Vissa andra levandefödare fungerar dock bra. Vi kör en lite modifierad PMDD där och byter inte vatten så ofta men när det byts så blir det runt 50%.



                  Så man skall inte stirra sig blind på vattnet! Jag tror att lite galet brunnsvatten är bättre än kommunalt med kloraminer och pH buffertar. Speciellt om man kolfiltrerar brunnsvattnet lite.
                  Senast redigerad av bossep; 31 March 2012, 23:44.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...