extremt stressad fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    extremt stressad fisk

    Mitt apistogrammq Veijita par har lekt nu i veckan och hanen var ganska hård mot honan. Äggen och yngeln blev uppätna. Nu efter leken vill hanen para sig igen men inte honan. Då har hanen jagat runt honan som blivit väldigt stressad. Mitt akvarium är på 60 liter med många gömställen så jag trodde det skulle gå bra. Idag hittade jag honan flämtande under ytan och jag såg hur fort hon andades. Så jag tog upp henne och håller nu på att koppar in henne i killikaret där det går två killis och fyra endlers. Hon är fortfarande väldigt stressad och andas fort len ser ut till att lugna ner sig.
    Nu under påsklovet hade jag funderat på att ominreda i 60karet med mer grenar och löv och mindre sten. Ska jag låta honan va hos killisarna i en vecka och ominreda 60karet med mer gömställen under tiden? Det är väl bäst?
  • Måns
    • June 2002
    • 191

    #2
    Jag hade flyttat hanen, för han verkar vara i bäst kondition. Men eftersom du flyttat honan så skulle jag efter några veckor bytt akvarie på honan och hanen så att honan kan anpassa sig till det omgjorda akvariet först.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      Jag flyttade honan för hanen är så på att han jagar bort allt som kommer för nära. Hade jag flyttat honom tror jag han skulle ha ätit upp de små endlersna.
      Honan ser lugnare ut nu och gömmer sig på torvbotten i killikaret.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Det låter, som en bra idé att ta bort stenarna - dom tar onödigt mycket plats. Då får du i stället dit mer av smårötter och löv, som honan kan gömma sig bland.
        Sen om det var mina apisar, skulle det nog bli en hona till åt denna "gåpåiga" hanne. Om det löser problemet vet jag förstås inte - men han får i alla fall fördela jagandet på två.
        Tänk ändå, vad det är olika på individer - när jag hade mina viejita, var den hannen en riktig "gentleman" mot sina två honor.
        Lycka till med vad du än beslutar dig för!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          jag tycker också att stenen tar för mycket plats. längs hela baksidan fiss en hög med lavasten och någon liten rot men det finns ju bara två-tre grottor bland allt detta. sen ham man ju blivit väldigt inspirerad av t.ex Mats Bryzells fjärilskub och 540 kar

          en hona till får det kasnke bli efter mekeovern.

          honan är fortfarande stressad så jag släckte belysningen och hade i lite vattenberedningsmedel som sägs vara antistressande. om dte gör skillnad det vet jag inte.

          Kommentar

          Arbetssätt...