Zera nematol + räkor och snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smucken
    • September 2011
    • 10

    Zera nematol + räkor och snäckor?

    Hoppas någon kan hjälpa med en fråga.
    Har fått Canallantus (???) i mitt akvarium... Har bara sett det i ett men finns förmodligen i alla tre.
    Nu till min fråga. Måste man plocka ur räkor och snäckor innan man medicinerar? Och hur länge måste man vänta innan man kan stoppa tillbaka dom?

    En annan fråga. Har ett räkkar där det har bott en angripen kampfiskhane, Han bodde där när jag såg det, nu är han död.
    Hur är det med räkorna? Ska jag plocka ur dom och medicinera ett tomt kar, eller blir inte dom smittade? Dör maskarna ut efter ett tg, eller kan dom bo i gruset?

    Många frågor, men man vill ju gärna gör rätt!
    Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!

    Mvh Tina
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är giftigt för räkor. Jag vet inte om det är giftigt för snäckor.

    Det är inte känt, men tänkbart, att räkor kan vara bärare av Camallanus, men för att fisken ska bli smittad måste de i så fall äta räkorna.
    Senast redigerad av Azur; 29 March 2012, 21:59.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • smucken
      • September 2011
      • 10

      #3
      Är det någon som vat hur länge man måste vänta innan man kan tippa tillbaka snäckorna?
      Eller är dom smittbärare så man ska låta bli att sätta tillbaka dom, och köpa nya i så fall??

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vet inte hur lång tid det tar för medicinen att brytas ned.
        Nej, snäckorna kan inte vara smittbärare för Camallanus.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #5
          Nematol är som azur skriver giftigt för räkor (det verksamma ämnet är från början ett bekämpningsmedel mot insekter), men inte bara vid behandling utan långt efteråt Släppte tillbaka mina räkor efter några veckor av stora vattenbyten och filtrering över kolfilter och det gick bra...ett tag. Sen gjorde jag något som rörde upp botten lite, tror att det var en rot jag flyttade, och alla räkor dog en efter en

          Snäckorna klarade sig utan några problem

          Edit: jag hade bara malaysiska sandsnäckor och en del posthorn och dom är ju lite svåra att räkna så jag kan ju inte svära på att alla överlevde medicineringen, så om du har snäckor du är rädd om är det kanske säkrast att flytta dom.
          Senast redigerad av ToveTott; 31 March 2012, 11:09.
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #6
            Växter tar också stryk av Nematol upptäckte jag.
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • smucken
              • September 2011
              • 10

              #7
              Flyttade dotterns elefanter och zebror ur hennes kar innan jag medicinerade igår, hon är mer rädd om dom än om guppysarna.
              Vi ska låta det gå några veckor nu, sedan ska hon möblera om i sitt. Då rör man ju om en hel del... Hon har haft körsbärsräkor där, men då får hon helt enkelt vara utan nu!
              Känns som att hennes snäckor får vänta med att flytta hem på ett bra tag nu, för säkerhets skull!

              Det står att man kan medicinera igen om tre veckor. Gjorde du det, är det för maskäggen?

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Jag medicinerade igen men väntade inte tre veckor, har för mig att jag läste att camallanus inte lägger ägg.
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • smucken
                  • September 2011
                  • 10

                  #9
                  Hmm, efter några dagar så verkar några två Guppysar och en Kampfisk inte överleva medicineringen. Trist! Hoppas det inte blir fler...

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    #10
                    Det hoppas jag också! Var uppmärksam efter medicineringen, jag tror några av mina strök med i följdsjukdomar efter att ha blivit försvagade av camallanusen.
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    Arbetssätt...