Vita prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoffanB
    • March 2011
    • 156

    Vita prickar

    Idag märkte jag att min kampfisk samt några iriatherina werneri har som små vita prickar på sig, det är både på kroppen och fenorna. Det är som små runda sandkorn som har fastnat på dem, kanske 6-7 st på kampfisken och 3-4 på de andra. De mår inte dåligt och äter bra.
    Är det en sjukdom och är det farligt?
    Isf, går det att bota?
    Varför blev det så från början, är det för att det är dåligt vatten eller något sånt? för nyligen har jag också fått nån slags "hinna" vid ytan, ser ut som att det skulle vara lite bensin som flör för det reflekteras på det viset, men det är ingen tjock hinna.
    Hoppas någon kan svara på nån av frågorna
    MVH Sofia
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    #2
    Hej, jag tror nog att det är vitprickssjukan. Jag har själv haft den och det beror oftast på att fiskarna har varit med om för mycket stress, men de kan ha fört med det redan från djuraffären. Det finns medicin för det som man oftast kan köpa på djuraffären. Fiskarna kan dö om man inte behandlar denna sjukdom. Men det är inte farligt för människor.

    Kommentar

    • Nadine
      • August 2010
      • 98

      #3
      Salt ska man väl också kunna bota det med?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Nadine
        Salt ska man väl också kunna bota det med?


        nej, salt botar inte sjukdomen.

        det krävs riktiga medikimanter som finns i alla akvarieaffärer.
        och jag skulle vilja rekomendera dig att springa så fort du kan och köpa.
        när det väl har börjat, så går det fort innan alla firrar är smittade och det
        är stor risk för total fiskdöd.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • SoffanB
          • March 2011
          • 156

          #5
          okej tack för svar, ska köpa idag påväg hem från skolan. Det är inte farligt för de som inte är sjuka eller om de inte är sjuka att ge dem medicinen ?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            nope inte farligt för andra.

            dock kan växter stryka med...kolla på burken vad som sägs....

            i vissa fall kan även den goda bakteriekulturen stryka med....och då måste man behandla karet som nystartat...




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #7
              lånar lite ...
              fick samma problem och nu är det 2a behandlings dagen ... ska man se att prickarna försvinner?
              hur stor chans är det att man klarar alla?

              Kommentar

              • SoffanB
                • March 2011
                • 156

                #8
                behandlade första gången idag, ingen har dött än eller börjat fått några symptom som hängig eller "gnider" sig mot saker. Kampfisken som har flest prickar slokar lite med fenorna, bara att hoppas att han klarar sig. Läste även att man ska ta bort filter om möjligt, men jag har en filterbakrund på ca 70l med flera ica-kassar av filtermaterial. Det kommer att bli väldigt jobbigt att ta bort så jag har inte gjort det, eftersom de skrev att man inte behöver men det kan vara bra så undrar jag om någon vet vad som kan hända och hur stor risk det är ?

                Också vet jag om andra sjukdomar är det bra att släcka ner, stämmer det även för den här ?

                Kommentar

                • rudy
                  • January 2012
                  • 275

                  #9
                  hur går det för dina fiskar? mina tog inte behandlingen utan det blev fler prickar så jag särade på "friska" fiskar och dom sjuka
                  så jag hoppas att jag kan rädda några tack och lov lever alla 4 räkor och min khuli så jag slängde i dom och 5 koppartetrer i ett nytt kar
                  så nu håller jag tummarna på att klara fiskarna

                  Kommentar

                  • SoffanB
                    • March 2011
                    • 156

                    #10
                    Ursprungligen postat av rudy
                    hur går det för dina fiskar? mina tog inte behandlingen utan det blev fler prickar så jag särade på "friska" fiskar och dom sjuka
                    så jag hoppas att jag kan rädda några tack och lov lever alla 4 räkor och min khuli så jag slängde i dom och 5 koppartetrer i ett nytt kar
                    så nu håller jag tummarna på att klara fiskarna
                    Jag har gett dom mat första dagen idag och alla ser fortfarande krya ut, vad jag kan se så är det 3 st som har vita prickar och om jag inte inbillar mig så tror jag att de har blivit färre prickar. Så det ser rätt så ljust ut tycker jag då ingen verkar må dåligt utöver prickarna och det inte spridit sig

                    tråkigt med dina fiskar, bara att hoppas att de du har nu klarar sig

                    Kommentar

                    • rudy
                      • January 2012
                      • 275

                      #11
                      kul för dj ! vad använde du för medel?
                      jag har matat mina hela tiden ( kanske man inte skulle göra?)
                      och dom mår ju inte dåligt ... (än) det är bara att prickarna inte försvinner och nu hade dom blivit fler =(

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        #12
                        EXIT brukar jag använda, och det brukar fungera bra...

                        Kommentar

                        • rudy
                          • January 2012
                          • 275

                          #13
                          okej jag blev rekomenderad protozin nån erfarenhet av det ?

                          Kommentar

                          • SoffanB
                            • March 2011
                            • 156

                            #14
                            Jag använder något som heter faunamor, då ska man inte mata de dagar man ger medicin och man får inte ha nå vattenberedningsmedel eller växtnäring. jag har gett såhär:
                            dag1: 20 droppar per 100l vatten. Helst ska man ta ur allt filtermaterial då och bara köra pumpen då det här tar bort alla bakterier. Ingen mat.
                            dag2: 20 droppar per 100l vatten. Ingen mat.
                            dag3: Ingen medicin. Kör igång filtret igen. Mata som vanligt.
                            dag7: 20 droppar per 100l vatten. Ingen mat.
                            dag8: ingen medicin. 30% vattenbyte. Mata som vanligt.

                            Kommentar

                            • rudy
                              • January 2012
                              • 275

                              #15
                              ger det sig inte då får jag köra på annat ... eller byta fisk ... har uppenbarligen räddat dom udda fiskarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...