Malawi ligger på botten och har ledsnat på att leva, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaRelliux
    • March 2012
    • 2

    Malawi ligger på botten och har ledsnat på att leva, vad gör man?

    Hejsan jag har ett 242 liters akvarium som är mitt första malawi akvarium. Jag startade det för drygt ett halvt år sedan och har många fiskar innan. Just nu har jag väll ett 20 tal fiskar där jag har främst golden och mari gold fiskar. På senare dagar tänkte jag även prova ett par suolusi.

    För 2 dagar sedan har jag fått stora problem med mitt akvarium, två golden och två solusi(en avlivades idag) och en mari gold har blivit mycket sjuka. Fiskarna ligger på botten slutar äta efter någon dag eller så simmar ligger de på sidan för att slutligen dö. Jag tar alltid bort fisken innan den dör och avlivar den. Den enda fisken som visar någon typ av symptom är mari golden som är röd/blodig på anal fenan men den har haft det i kanske en vecka nu och det var först idag som den började må dåligt.

    Jag vet sedan innan att vårt kranvatten har högt PH runt 8 om jag inte har fel, dessutom är jag alltid noga med vatten byten( 40% ca var 10 dag, ibland oftare och mer). Jag har inte haft några direkt många sjukdoms fall förens för 2 dagar sedan. De fiskar som har dött innan har dött av att de har blivit jagade och stressade. Jag medicinerar för närvarande en fisk för vita prickar och den mår bara och äter och prickarna har börjat försvinna sedan jag började med medicinen.

    Nu har jag lite halv panik och vet inte direkt vad jag ska göra, har hört att flagyl kan vara en bra medicin att prova men vill inte medicinera med den samtidigt som vita pricksjukan medcinen. Men jag vill inte heller att fler fiskar ska dö, någon som har några ideér vad som är fel och vad man kan göra? Här är en bra video som visar exakt, så här gör min fiskar också:

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Jag har nyligen bytt vatten i hop om att det skulle bli bättre men det har inte gjort någon skillnad.

    //Aqua
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Hoppas att någon kan hjälpa dig bättre än vad jag kan. Men har du kollat nitrit-halten?

    Kommentar

    • AquaRelliux
      • March 2012
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Vanish
      Hoppas att någon kan hjälpa dig bättre än vad jag kan. Men har du kollat nitrit-halten?
      Nej det har jag inte, men skulle inte alla fiskar påverkas om den var för hög? jag byte nyligen en stor mängd vatten ocksp ca 50% bara för att filtera ut. Borde inte nitrit halten sjunka då också? har kört med samma vatten hela tiden och har aldrig haft några större problem

      Kommentar

      • Nadine
        • August 2010
        • 98

        #4
        Kan vara bra att göra ett nitrit test iaf

        Kommentar

        Arbetssätt...