Sjukdom hos Gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Gunnar Blom
    • September 2002
    • 17

    Sjukdom hos Gurami

    Jag startade för ett antal månader sedan ett akvarium endast för olika guramiarter. Det var från början dvärggurami sedan blev det mosaikgurami, marmorgurami och nu senast provade jag med en kampfisk. Jag har hela tiden drabbats av en märklig sjukdom hos dessa fiskar. Det börjar med att de blir liksom paralyserade i bakdelen och sedan börjar de att simma ryckigt och sedan tynar de bort och dör så småningom. Jag inser att det måste vara någon form av smittsam sjukdom som jag har fått in i akvariet. Nu undrar jag vad detta kan vara? Den senaste fisken som jag släppte ner i akvariet var en kampfisk som dog på cirka en vecka. Jag har dock en Mosaikgurami som funnits i akvariet sedan starten och den mår alldeles förträffligt.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Inte trevligt, syntomen skulle kunna vara förgiftning av något i akvariet men då skulle inte en fisk må bra.
    En annan teori är att din överlevande fisk bär på en inre bateriel smitta eller virus som den själv är imun mot.
    Jag förmodar att alla vattenvärden är bra så inte felet är där.
    Då finns det bara ett att göra avliva den överlevande fisken, rengöra akvariet och göra en omstart och köpa nya fiskar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Lars Gunnar Blom
      • September 2002
      • 17

      #3
      Jag börjar inse att det är det rimligaste att göra men skumt är det. Alla vatten värden har legat perfekta. Jag upplevde ett tag att det blev bättre när jag tillsatte vanligt koksalt men det är svårt att veta jag kanske inbillade mig detta. Jag har ibland misstänkt att det kunde vara gruset. Jag har helt vanligt granit grus som jag köpte på en Zoologisk affär. Det skulle vara intressant om någon annan blivit drabbad av samma fenomen.

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        hej
        dom e väldigt känsliga....man har odlat så hårt på dom arterna för att få fram dom färgerna i asien så att dom blivit så känsliga....

        Kommentar

        • Lars Gunnar Blom
          • September 2002
          • 17

          #5
          Jag håller fullständigt med. I de andra akvarierna har jag Appistgrammer som Nissenji och Viejita och med dem är det absolut inga problem. De skall väl normalt sett vara känsligare men jag upplever det som tvärt om. Ibland känner jag att akvariehandeln borde vara lite mer observant på detta problem. Det kan knappast vara i deras intressen att sälga en dålig produkt. Det är ju tyvär många nybörjare som startar med dessa fiskar.

          Kommentar

          Arbetssätt...