Hjälp! stor och mystisk mask hänger i analöppningen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beecher
    • July 2009
    • 23

    Hjälp! stor och mystisk mask hänger i analöppningen!

    Nu är jag orolig för mina ramirezi fjärilsciklider!
    Just nu genomgår de små liven en vitaprick behandling och har precis börjat må bättre, när jag nu efter att ha satt i siameser i karet plötsligt spanar in en grej hängande i analen på fjärilshanen, trodde först att han hade en riktig praktbajsning på gång men när jag tittade närmare så är det en 2-3cm lång "ledad" maskliknande sak som verkar ha bitit sig fast, ser inte hur långt in den sitter.

    Vad kan det vara för något, och vad kan man göra?

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag kan inte se nånting på den bilden, men "ledad mask" bör innebära binnikemask, och i såna fall är den död, antagligen dödad av medicinen, och håller på att bli ut-skiten av fisken.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • beecher
      • July 2009
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Jag kan inte se nånting på den bilden, men "ledad mask" bör innebära binnikemask, och i såna fall är den död, antagligen dödad av medicinen, och håller på att bli ut-skiten av fisken.
      den verkar inte röra sig så jag hoppas att den är död..
      och kanon ifall medicinen tog kål på den!

      det är den vänstra fjärilen, man ser masken på bilden, ledsen att jag inte fick till en bra bild men dom gillar inte när jag kommer för nära med telefonen...
      men man får en idé om hur stort maskmonstret är!

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #4
        Jag tänker oxå binnikemask när du säger att den ser lead ut och att det är så att den är död och på väg ut, låter som en repitering av inlägget över här men så är det troligen....
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Det behöver inte vara mask, och jag undrar jag, binnikemask på en så liten fisk? Binnikemaskar blir ju flera meter långa, och sätter sig väl oftast i tarmarna på däggdjur? Har för mig att jag ibland har sett att fiskar kan få vit, tunn avföring, som liksom ser "ledad" ut, alltså att den är tjockare på vissa ställen. Det brukar väl innebära att allt inte står rätt till i magen på fisken, men är nog inte mask.

          Och jag tror inte vita prickmedicin dödar mask, de där medicinerna brukar väl vara ganska specifika, och bara döda det de är avsedda för.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av beecher
            Nu är jag orolig för mina ramirezi fjärilsciklider!
            Just nu genomgår de små liven en vitaprick behandling och har precis börjat må bättre, när jag nu efter att ha satt i siameser i karet plötsligt spanar in en grej hängande i analen på fjärilshanen, trodde först att han hade en riktig praktbajsning på gång men när jag tittade närmare så är det en 2-3cm lång "ledad" maskliknande sak som verkar ha bitit sig fast, ser inte hur långt in den sitter.

            Vad kan det vara för något, och vad kan man göra?

            http://imageshack.us/photo/my-images/41/lillmasken.jpg/
            Om jag får gissa lite här så tror jag inte det handlar om mask utan om sjukdom som förstör tarmsystemet (löser upp det till en varig massa) och alltså tarmen som kommer ut ur fisken. Är det som jag gissar så är det ingen bra diagnos.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Det finns andra maskar än binnikemask som kan finns hos fisk, t ex Capillaria och Oxyurida. Sera gör en medicin som heter Nematol, som de åtminstone säger tar hand om dessa.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Det finns gott om binnikemask hos fisk, även små fiskar. Östersjöns spiggar har t.ex. ofta Schistocephalus.

                Det finns gott om andra parasitiska maskar också, men de är inte segmenterade.

                Vit trådig avföring kan vara klumpig, och det kan vara vad beecher ser. Indikerar magproblem, anses ofta bero på infektion av flagellater.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Som Azur påpekat finns binnikemask även hos fisk. Alla ryggradsdjur kan parasiteras av olika arter av binnikemask. Om man tänker efter så är det givetvis logiskt att dessa typer av parasiter utvecklats parallellt med övriga arters evolution helt enkelt. Det var inte så att plötsligt fanns det olika maskar som fick en snilleblixt att parasitera på oss. Vårt inre sällskap genom eonerna med andra ord.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Binnikemaskar är väl platta och lila. Åtminstone var de vi hade på biologin i gymnasiet det.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Platta är de, men lila? Det kan ha varit fixeringen för inte hade ni väl levande binnikemask?
                      Beecher och jag stötte ihop nere hos Janne Wester som ansåg att det nog var en ringmask (släkting till daggmaskar) som fisken hade ätit och nu sket ut osmält. Han tyckte den såg ut som maskar som kan förekomma bland växter och som hans fiskar äter med god aptit.
                      Och säger Janne det, så tror jag på det!!
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...