Hur se om mask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petviken
    • January 2012
    • 18

    Hur se om mask?

    har hört talas om mask som fiskarna kan ha.
    Jag har svårt att se skillnad på om mina platys har mask eller om det är avföring som hänger ut. Ibland har de som en lång korv.

    Hur ser mask ut?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om det är den där camalanus du tänker på är den smalare än vanlig avföring.
    Mer så här:
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Papegoj Moi
      • March 2011
      • 171

      #3
      Hur botar men det?

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Det enda på marknaden som tar cammallanus är sera nematol. Det går pröva med avmaskningsmedel för hund och katt men min erfarenhet är att det i bästa fall lindrar bekymren hos den sjuka fisken men att det fortsätter finnas i karet.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Japp, jag fick bort det med Sera Nematol, testade med en annan medicin innan, som tydligen skulle vara kraftig, men den verkade inte hjälpa. Hade ciklider, som fortfarande lekte, trots att de hade Camallanus.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Samma här, fisken kan leva hyfsat länge med parasiten utan att påverkas men till slut är de inre organen så angripna att den segnar ihop och dör. Hade en apistogrammahona som vallade yngel så det gick ganska långt innan jag till slut tog bort henne, var innan jag fick tag på rätt medicin. För nyfikenhetens skull dissekerade jag henne och blev förbluffad över hur mycket mask det rymdes i den lilla kroppen...
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            Arbetssätt...