Vita fläckar på Black Molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angiiee
    • December 2007
    • 34

    Vita fläckar på Black Molly?

    Har ett 180 L akvarie med 5 black molly som helt plötsligt blivit sjuka. Har haft dem i drygt 2 månader och nu har de börjat uppvisa symptom på att något inte står rätt till..

    Vet att det finns en sjukdom som heter vita prick men tror inte det är den sjukdomen eftersom det inte just är prickar utan fläckar... Det är stjärtfenan och ryggfenan som är mest drabbade men finns även nån enstaka fläck på kroppen också. Det ser inte riktigt ut att sitta utanpå kroppen utan mer i fjället för ser man dem framifrån så ser man inget av fläckarna, syns bara om man ser dem från sidan eller snett bakifrån.

    Började medicinera mot vita prick för 3 dagar sedan eftersom jag inte var säker på om de var det eller inte men fiskarna har bara fått fler fläckar..

    Övriga fiskar i akvariet visar inga symptom och simmar runt för fullt!

    Om det inte är vita prick, vad kan de då vara?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag hade fyra black molly (lämnade tillbaka dem till butiken nyligen), som blev fläckiga efter ett tag. Jag såg redan när jag köpte dem att åtminstone den ena honan inte var en ren black molly, utan hade lite ljusare ställen. Efter ett tag så började även hanen bli lite fläckig, ungefär som lite ljusare, metalliska partier på kroppen, och fenorna. Jag är rätt säker på att det inte var en sjukdom, då det dels inte såg så ut, och de var precis lika pigga som tidigare, och hade inga hoptryckta fenor eller så. Så troligen var de inga "rena" black molly. Om dina fortfarande är pigga, och inte simmar konstigt, och/eller klämmer med fenorna, så tror jag det är samma sak med dina, att det inte är en sjukdom, utan naturliga färgförändringar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Sterger
      • March 2012
      • 1

      #3
      Bara gick forumet hoppas jag framtiden och dina inlägg som jag gillar ~ ~ tankning, och fortsätter att uppdatera ~ ~
      mbt skor

      Kommentar

      • Rumpkullan
        • March 2012
        • 1

        #4
        Hej, jag har typ samma sak på mina Svärdbärare, men jag fick tips att en gammal fiskveteran så att säga att bara ha i lite salt i vattnet då och då och det verkar göra bra verkan, har inga andra medel i mitt akvarie någonsin. Byter 1/3 vatten men några veckors mellanrum, växterna och fiskarna mår gott. Det har inträffat att någon fisk blivit riktigt duktig "prickig" och/eller "flammig" innan det vänt och den har frisknat till. Har även tre Praktbotior i akvariet o de ska visst vara känsliga för vita pricksjukan, så vore det tal om just den sjukan torde dessa tre "praktisar" ha blitt mat åt ancistrusmalarna för länge sedan. Jag är långt från erfaren akvarieägare - kan bara återge det jag ser här. /Mvh, Monika

        Kommentar

        Arbetssätt...