börjar bli massdöd! D:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Namazu
    • January 2010
    • 14

    börjar bli massdöd! D:

    Hälften av mina fiskar har dött nu och den lokala zooaffären har ingen aning om vad det kan vara, de bara säger att de absolut inte är från deras fiskar..
    Jag har ett 45 liters kar med ett Fluval 1+. Det startades för minst 6 år sen, minns inte exakt.
    Från början nu hade jag 2 khuliålar, 3 neontetror och 1 ancistrus. För ca 2,5 veckor sen köpte jag 5 black mollys (och fick dagen efter 8 yngel) och 2 siamesiska algätare, för 1,5 veckor sen köpte jag en ancistrushane till min hona.
    Har mätt ph och nitrit värdena och de verkar bra; ph ca 7 och ca 0,3 mg/l nitrit (vilket enligt bruksanvisningen inte skulle vara farligt).
    Jag byter ca 20% vatten varje vecka, dvs 10 liter. Och jag har alltid i aquatan och växtnäring innan jag häller i det i karet.
    Har inte ändrat något i inredningen men jag köpte ju de nya fiskarna för ca 2,5 vecka sen då. Och de gjorde jag enligt praxis; lyset släkt, påsen på karkanten, skopa i vatten under 30 min och sen håva i dem och släng påsvattnet.
    Jag matar dem 1 gång per dag, ca 1/2 tsk flingor och 1 sjunkande tablett.
    Fiskarna började bli sjuka för ca 1 vecka sen med vad jag trodde var vita prick men costapur-kuren hjälpte inte så jag köpte även ektozon och hade i 2 tsk.
    Den första som dog var en neontetra som hade haft vita prickar men när jag tog upp den så var den slemmig och stjärtfenan var nästan helt borta. Sen blev det de 2 andras tur men de såg bara lite bleka ut, med vita prickar. En av khuliålarna dog sen men den såg relativt okej ut, efter det dog malhanen som dagen innan hade haft gula prickar så då hade jag hällt i ektozonen första gången. Och idag fick jag håva upp 5 black molly-yngel och en av de vuxna och de såg slemmiga ut allihop. Kommer antagligen få ta upp den sista ålen sen för han kunde knappt simma utan var stel och flämtade...
    Ett tag stod de vid ytan och flämtade så då höjde jag upp pumpen för att trycka ner lite syre i vattnet, så nu simmar de runt mera men ganska ofta vid ytan fortfarande. Malen simmar då och då upp till ytan och tar luft.
    Men de äter fortfarande med god aptit.
    Så, någon som har en aning om vad det kan vara för fel? ;_;
    <3
  • Papegoj Moi
    • March 2011
    • 171

    #2
    Hade typ samma problem för ett tag sen, alla fiskar dog på 2 dagar. Fiskaffären visste inte vad det var. Sen så tömde jag allt o började om från början. Hjälpte inte då häller. Så nu har det gått fram o tillbaka i ca 2 månader fiskarna överlever 1 v sen så dör de. Men nu funkar allt som det ska. o alla fiskar har överlevt

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Hej och välkommen till Zoopet!

      Låter som syrebrist som du har råkat ut för. Tycker att du ska byta hälften av vattnet nu och sätt pumpen nära ytan så att det krusar (blir som vågor). Man kan nästan märka skillnad direkt efter vattenbytet att fiskarna börjar andas mer normalt.

      När det gäller maten så undrar jag om du ger en sjunkande tablett varje dag? För om du gör det så stoppa upp med det för att fiskarna äter sig mätt och sen så ligger reten kvar och förspestar vattnet. Sådana tabletter är mer tänkt som stödmatning ifall inte bottenfiskar får i sig tillräckligt med mat.

      I fortsättnigen så byt gärna nästan hälften av vattnet nu när du har så litet kar.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Namazu
        • January 2010
        • 14

        #4
        Hej och tack!
        Men jag bytte vatten i förrgår och höjde då upp pumpen så den skjuter ner luft i vattnet. Rengjorde även pumphuset rejält i samband med det så att det kom ut en massa gegga.. Och jag har Indisk Hygrophila och Hornsärv som borde ge lite syre när de nu växer fort (och de växer rejält!).
        Idag har jag medicinerat med ektozon och costapur så om jag byter nu igen försvinner ju det. Mannen i zooaffären sa att aquatanet neutraliserar medicinen så jag måste vänta ett tag så det hinner verka.
        Ja, antingen varje eller varannan dag, det blir lite olika. Men är det kanske lagom med en halv tablett då? Alla fiskarna är och äter på tabletten utom ålarna verkar det som.
        <3

        Kommentar

        • dreas
          • August 2005
          • 264

          #5
          Ett tips, om jag vore du så hade jag bytat upp mig till ett större filter, kanske ett fluval 2. Du får större sprutt på vattnet och får en större filtervolym som bara är ett plus. Jag har ett Fluval 1+ som jag använder i mitt medicin kar och det är ett väldigt litet filter med liten filteryta och dålig skjuts på vattnet.

          Bara en rekommendation, jag tror både du och dina fiskar kommer må bättre av detta!

          Lycka till och välkommen till Zoopet!

          Kommentar

          • Namazu
            • January 2010
            • 14

            #6
            Ja, jag hade funderingar på det, nu måste jag ju rengöra filtret 1 gång i veckan och blir det för mycket växter så täpper de igen. Eller om jag skulle försöka köra igång mitt gamla 100-liters kar. Då kan jag ha dubbelt så mycket fisk och det är inte lika stor risk att nåt går åt pipan igen, men å andra sidan tar det väldigt stor plats i en liten 1:a..
            Tack och tack!
            <3

            Kommentar

            • dreas
              • August 2005
              • 264

              #7
              Större kar är alltid bättre, på alla sätt, men om du inte har plats så köp ett större filter till ditt nuvarande kar. Du kommer inte ånga dig, det kan jag lova! Tänk bara på att köra dessa filter parallellt i början. Lycka till!

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Fluval 1+ har jag inte i större kar än ca 20 liter. du har alldeles för litet kar till så många och stora fiskar.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  0,3 mg nitrit är för högt, du skall ligga på 0. Byt 50% av vattnet i karet, pytsa i nitrivec eller annan bakteriekultur. Ös i salt motsvarande 1 tsk/100 lit, och ersätt det vid vattenbytena.
                  Då har du åtminstone tagit hand om vattenkemin.

                  Det tråkiga är att du också verkar ha fått in någon sjukdom, troligen vita prick. Taskig vattenkemi och ytterligare påfrestning av vita prick har nog gjort att även andra sjukdomar fått fäste. Slemmigheten är nog en reaktion på att fiskarna försöker skydda sig mot parasiterna.

                  Kolla datum på vitaprick-medicinen och kör ett par behandlingar på raken när du fått ordning på vattenkemin. Tyvärr blir det nog trassel om du försker göra båda på en gång...mediciner är ofta elaka även mot filterbakterierna, vilket leder till nitrit. I ett så litet kar går det gärna överstyr, men kämpa på, så löser det sig.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Namazu
                    • January 2010
                    • 14

                    #10
                    Kan man ha 2 st pumpar i istället? Jag kan få ett gammalt fluval 1 om jag vill.
                    Och jag frågade mannen i affären om det men han sa att man utan problem kan ha 20 black molly i ett 50 liters kar, plus någon mal och algätare..
                    Nu har alla utom malhonan och 1 black molly dött.. Men jag gjorde ett vattenbyte igår och idag när jag håvat upp de döda så gjorde jag ett på exakt 50% (jag mätte med linjal t.o.m) och hade i nitrivec, aquatan och salt.
                    Det hela började när jag medicinerade mot vita prick så det kanske var det som förstörde kemin. Men medicinen är helt ny, köpte den för det här och den går inte ut förrän om ett år.
                    När du skriver "på raken" menar du enligt bruksanvisning (varannan dag alltså) eller ha i lite varje dag?
                    <3

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Hur gör du när du rengör filtret? Det bästa är att krama ur filtret i akvarievattnet som du tagit ur karet till en spann så att det stannar goda bakterier kvar i filtret, rengör man filtermassan för mycket så finns det inte så mycket bakterier kvar.
                      Det funkar bra med 2 filter men det blir lite trångt, jag har 2 filter i alla kar men dom är större.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Namazu
                        • January 2010
                        • 14

                        #12
                        Ja, det är så jag gör, tar alltid och kramar ur filtret i hinken med akvarievattnet jag just sugit ut.
                        Men om jag skulle skaffa ett helt nytt större filter är det någon som vet om ett bra och billigt ett?
                        <3

                        Kommentar

                        • CeciliaL
                          • December 2011
                          • 4

                          #13
                          Hej! När det gäller vitaprick så kan det vara olika leverantörers mediciner som fungerar just på 'ditt' kranvatten. Kolla upp om det är det optmala medlet du har som funkar på din ort? Fråga i affären där du köpt fisken, de borde ju veta. Sedan kan jag säga att Mollys kräver högre salthalt och varmare vatten 26-28 grader för att trivas. Upp till en deciliter till 100 liter vatten.... Lycka till!

                          Kommentar

                          • Namazu
                            • January 2010
                            • 14

                            #14
                            Hej Hej!
                            Som jag misstänkte innan jag ringde så hade de i affären inte den blekaste aning..
                            Men nu erbjöd de sig i alla fall att ge mig nya fiskar istället för de som dog. Vilket inte kommer bli lika många den här gången..
                            Och jag läste här på zoopets artinfo om black molly att det är de asien-importerade som behöver bräckt vatten. Dessa jag köpte var odlade i europa så de borde gilla vattnet jag hade.
                            Tack!
                            <3

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              Black molly kan vara kinkiga ibland. Har själv upplevt att de lätt får vita prick och vill gärna ha lite värme. Tänkte inte på att filtret var lite litet med. Men köp du dig ett större filter så ska de bli bättre vattenkvalitè.
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...