Hål i huvudet-sjukan mm ?? Bild.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Hål i huvudet-sjukan mm ?? Bild.

    Hej.

    Jag tog hem 2 Oscars igår, de är vuxna och har blivit illa biten då de har gått tillsammans med Malawi i 2 månader I ett akvarium på 375 liter. De har djupa bettsår både på kroppen och i huvudet, och den ena är skadat vid ena ögat. Det ser ut som ett djupt bettsår,ögat är grumligt och det står ut lite.

    Jag är fundersam på om de kan ha "Hål i huvudet"-sjukan, då den ena har ett stort sår mitt på huvudet. De går just nu ensam i ett karantänakvarium på 312 liter. Tanken är att de, om de tillfrisknar, ska få gå ner i 720 litern så småningom.

    Jag har saltat på vattnet där ganska rejält, och jag har även behandlat förebyggande mot Vita prick. Jag har använt costapur-lösning. Jag hade kvar så det räckte till ca. 200 liter.

    Nu är frågan, jag hade tänkt ha dem i karantän i ca. 2 veckor, men jag tror de bör få gå där längre ändå så, så jag är helt säker på att det inte kvarstår något tok på dem. Hur länge ska jag ha dem i karantän, och finns det något annant medel jag ska förebygga med ??

    De är relativt pigga och de äter båda två. De har tydligen stått i ett hörn och flämtat de senaste 2-3 dagarna, men här är de helt lugna och de simmar runt i akvariumet. Förmodligen för att de får gå i fred, och jag tror/hoppas att de kan repa sig helt.

    De vita kornen som syns över ryggen på dem, är saltkorn efter att jag salatade på vattnet De såg inte ut så innan .

    Jag bifogar några kort, så ni själva kan se och evt. hjälpa mig bedömma om det bara är bettskador, eller om de har H-I-H.

    Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk oscar1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,5 KB
ID: 2183009Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk oscar2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,0 KB
ID: 2183010Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk oscar3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,3 KB
ID: 2183011Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk oscar4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,4 KB
ID: 2183012Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk oscar5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,7 KB
ID: 2183013
    Senast redigerad av ciklidtok; 04 March 2012, 10:39.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Bett är det inte, utan det är nån sjukdom, men vilken det vete f-n... Jag har aldrig sett h-i-h som sett ut så här, det här ser snarare ut som tussar över hela kroppen? Det kan för all del vara flera sjudomar, den ena har ju också pop-eye.

    Det skulle kunna vara nästan vad som helst, från trematoder som Gyrodactylus via parasitiska rotatorier och ciliater till bakterieinfektioner - man nog behöva titta på ett hudskrap under mikroskop tror jag.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Rent ut sagt, fy fan vad de ser ut...insjunken mage och allmänt eländiga. Men de kan förhoppningsvis bli snygga igen med din hjälp, och ett stort lycka till! Det kan nog behövas....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Den människan du hämtade dessa fiskar hos,,, skulle ha sig en rejäl jäkla omgång...


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          så synd på så fina fiskar! dom ser riktigt illa ut
          jag tycker du ska behandla mot "pop eye" som den ena har med ett medel som tar flera olika bakterier. sjukdomar är inte mitt område så med vad får du fråga någon annan men dom behöver nog något för det där ser inte bra ut.

          hoppas det blir bättre.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            kom på att Mats Bryzell behandlade sina discus med något bra medel när den ena fick stora köttsår på kroppen. han lyckades rädda dom. du kan ju PM:a och fråga.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Den medicinen var Bacteria killer om jag inte minns fel, tex BL-diskus i Helsingborg säljer denna.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                AZUR: "Tussarna" som de ser ut att ha över hela ryggen/kroppen, är saltkorn som har lagt sej utanpå skinnet på dem De är borta idag.

                Ja, jag vet inte vad de har råkat ut för stackarna. Men jag ska försöka få dem i skick igen, för de är jättesnygga båda två egentligen. De mindre såren på ryggen hos den ena HAR faktiskt börjat sluta sig. De är jättelugna, och de är allmänt nyfikna som Oscars nrukar vara Så jag hyser hopp om att de ska bli helt återställda igen.

                Någon skrev nåt om Pop-Eye ....Får de inte det om de går i väldigt "dåligt" eller skitigt vatten ?? Jag har för mig det iaf. Och de har även åkt på stryk av Malawin, det talade killen om som hade dem. han hade sett at de var på dem hela jäkla tiden och tuggat.

                Jag har hemmagjord räkmix, som jag tänkte försöka göda upp dem med. är det ett lämpligt foder för just Oscar ?? Jag har även idag preparerat vattnet med mer vitaminer, för att evt. styrka immunförsvaret på dem. De äter, men väldigt dåligt.

                Jag har ett medel hemma som kallas Hexamita Discus. Det ska tydligen ha ett ganska brett behandlingsområde som jag har förstått det. Tyvärr så står instruktionerna på engelska, och jag är inte så väldigt stark i det språket. Men är det någon som köänner till det här medlet, och vet om det skulle kunna hjälpa på just dessa två ?? för uppenbarligen så har de råkat ut för flera olika infektioner som jag har förstått det

                Jag vet att de just nu går lite trångt också, men jag tror ändå att jag låter dem gå där några veckor, för att vara helt säker. Jag är inte så väldigt sugen på att få ner något elände i stora akvariumet
                Senast redigerad av ciklidtok; 04 March 2012, 15:12.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  du bör se till så att dom är friska och starka innan du släpper ner dom till dom andra fiskarna. sen om det tar 2 eller 4 veckor det får tiden utse. bra att dom börjat läka lite iallafall
                  får du dom att bli friska igen blir dom säker jättefina.

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Ursprungligen postat av freddi36
                    du bör se till så att dom är friska och starka innan du släpper ner dom till dom andra fiskarna. sen om det tar 2 eller 4 veckor det får tiden utse. bra att dom börjat läka lite iallafall
                    får du dom att bli friska igen blir dom säker jättefina.
                    Jag var till och med inne på uppemot 6 veckor innan de får komma ner i det stora akvariumet Det går nämligen redan en del större individer i det akvariumet. Bla ett fullvuxet Guldsömspar, en fullvuxen Påfågelhona och ett fullvuxet Chokladciklidpar. Sen bor det några mindre Centralamerikaner däri också. Så jag vill nog se till att de är helt återställda och starka innan jag ens funderar på att släppa ner dem dit
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • dreas
                      • August 2005
                      • 264

                      #11
                      Man blir ledsen när man ser så tilltufsade och illa skötta fiskar, bra att du har tagit dig ann dem. Följer nyfiket tråden för att se hur de utvecklas!

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        DREAS: Jo, jag höll på att börja grina när jag såg dem. Ett tag var jag inne på om det inte var lika bra att avliva dem först som sist, men sen blev jag förbannad och kände att de ska få en chans till tillfrisknande i varje fall ...Jag älskar ju Påfågelcikliderna, det har jag alltid gjort. De har funnits i mina kar, med endast korta uppehåll, i alla år.

                        Om ni vill, så kan jag bilddokumentera dem under hela tillfriskningsprocessen
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Anki L
                          • August 2011
                          • 606

                          #13
                          Ta gärna bilder så man får följa detta!
                          350 l

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Se där en av anledningarna till varför man inte bör blanda Malawi med andra ciklider, som har andra beteenden, och krav
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              ANKI L: Det ska jag göra

                              ANIMANIAC: Jag skulle aldrig ens komma på tanken att blanda malawi med andra ciklider, har aldrig gjort kommer aldrig att göra

                              Hur ska jag få dem att börja äta ordentligt ?? Jag släppte ner 4 st. flytande pellets förut idag, men de har bara ätit 1 utav dem de andra fick jag plocka upp. Funderar på om jag ska försöka bryta av bitar med räkmix och stoppa in i munnen på dem :/ ....Fast då lär jag väl skrämma slag på dem istället. Samtidigt inser jag ju att om de inte äter ordentligt, då blir det svårt för dem att återhämta sig också, de får ju liksom inga krafter till det
                              Men de verkar faktiskt piggare idag. De följde efter mina fingrar när jag drog dem efter glaste för en liten stund sedan.
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...