Vita prick, eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spojjo
    • December 2011
    • 16

    Vita prick, eller inte?

    Hej!
    Jag behöver hjälp med att lista ut vad mina fiskar kan ha drabbats av. Har ett akvarie med guppysar + ancistrus där några av guppysarna har börjat se lite sjuka ut, och ett par har redan dött. Tänkte först att det kunde vara vita pricken, men tycker inte att det är regelrätta vita prickar, utan snarare ljusa/vitaktiga skiftningar i guppysarnas fenor. Honorna är helt färglösa, så det är svårt att avgöra om det bara är fjällen som skiftar i färg eller ej, men jag tycker att jag inte känner igen dessa skiftningar som "normala". De som definitivt är sjuka är lite krokiga, och de som mår sämst har fått sina fenor uppkäkade (1 i dagsläget). Totalt har två dött vad jag kan se. Konstigt nog är de fortfarande pigga, äter och leker i pump-utblåset.

    Det konstiga är att de, trots sjukdomen, verkar fortsätta producera ungar, hittade en ny liten kull i morse. Och det brukar väl vara ett tecken på att fiskarna mår bra.. ?

    Försökte ta en bild, men det var svårt att fånga på bild. Någon som har en aning? Om man misstänker vita pricken och behandlar med protozin, är det farligt för fisken om det inte skulle vara det ändå?

    Tack för all hjälp! Har aldrig haft sjukdomar (som jag märkt av) i mina akvarier, så jag är rätt grön på det här!

    Johanna
Arbetssätt...