Sjuk malawi??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pennypopp
    • January 2010
    • 17

    Sjuk malawi??

    Jag har haft problem med kliande fiskar ett tag och efter många om och men tillsatte jag salt vilket har sjort att problemet avhjälpts. Jag har oxå pyttelite fenröta tror jag då stjärtfenorna på mina red top zebror är lite flikiga men det jag undrar mest över är min rödzebra hane. Vi trodde det var en hona men sen blev hon rätt så vit och muckar med den andra hanen hela tiden
    så här håller hon på allafall: http://www.youtube.com/watch?v=vDdg1...8WXfp4IwywTmGU
    1. 240l
    2. Juvel innerfilter och eheim 2248 innerfilter
    3. 22/11 2011
    4. --
    5. 22 st Mbuna, minsta är 3 cm största 6,5 cm
    6. 4 valisneria 3 anubias 3 minianubias och en rätt stor javaormbune
    7. ph 8,7 kh 3
    8. ph 8, kh 5, nitrit omätbart
    9. 50% varje söndag
    10. 50% 4 dagar sen
    11. inga förändringar
    12. ingen ny fisk
    13. -
    14. 2 gånger om dagen mogon och kväll, tropical mbuna flingor, tropical cklid granulat och nols ciklidaffärs räkmix
    15. nej
    16. har kliat sig i 1,5 månad men slutat efter salt tillsättning på inrådan från trop akvariefisk import snubben
    17. kliade sig rätt kraftigt innan saltet och har varit lite ryckiga även det innan saltet. mina red top zebror har lite flikiga fenor som jag antar är fenröta men de är mycket pigga och alla äter även rödzebran som detta gäller men han/hon har varit konstig lite till och från
    18. en fisk dog för ca 1,5 månader sen men den verkade helt frisk innan den dog och den var inte svullen eller såg konstig ut på något sätt
    19. -
    20. -
    21. som sagt de kliade sig som tusan ett tag men det gav sig iom saltet, några har flikiga fenor som de haft typ en månad. rödzebran har varit konstig i en och en halv månad, det började med kliandet och sen har hon/han hållt på och tuggat och simmat ryckigt lite till och från men sen blev det bättre men nu har hon/han börjat tugga igen eller flåsa kanske och det är inget i munnen, det såg ut som en hona från början men hon har nu börjat bli väldigt vit och har maktkamper med de andra hanarna som vi trodde var honor.
    22. den som dog togs bort direkt men de hann nafsa lite på den
    Senast redigerad av pennypopp; 01 March 2012, 23:49.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det är troligen en hane som håller på att ta revir. Rödzebrahanar kan vara både vitrosa och blå. Och genom att mucka med andra fiskar nu, så visar han att det är han som är kung över just det området.

    Kliandet kan beror på flera saker, men är nog inget problem längre, eftersom det upphört.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • pennypopp
      • January 2010
      • 17

      #3
      tack!!!!

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Fin film, väldigt pedogodisk med att lägga in text i videon.
        Jag tycker det ser ut som det kan vara gälparasiter, flubenol hjälper mot gälparasiter, jag har lite hemma som du kan få om du vill ha.
        Du kan även testa med medicin mot gälparasiter som finns att köpa i zooaffärer, testa att köpa hos Tommy på trop eller hos Kent på Nols.Janne.

        malawi.forum24.se

        Kommentar

        Arbetssätt...