Malawi simmar på sidan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Malawi simmar på sidan?

    Hej!

    Jag har en Johanni som simmar lite på sidan och var i princip hjälplös. Fick lite panik så jag fiskade upp den och lite vatten i en vattenkanna.
    Vad jag såg var att den kraftigt öppnade och stängde munnen konstant, ungefär som om den chippade efter luft vid ytan.

    Jag fyllde på vattenkannan med lite extra vatten, 2 tredjedelar nytt vatten och 1 tredjedel var fortfarande akvarievatten. Den slutade nu chippa efter andan och ligger o slappar på botten av kannan. Har ännu inte vågat släppa i den i karet än.

    Vad kan problemet vara? Min första tanke var nitrit förgiftning av bikarbonat eller kanske syrebrist av ngt slag.

    Vad tror ni?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    har du testat vattnet? det kan ju vara bra o göra.

    sen stressar du fisken ännu mer genom att håva upp den o ha den i en vattenkanna. bättre då låta den vara i stora karet. o ta reda på vad som är fel. den kanske bara är gammal. fiskar dör ibland

    Kommentar

    • Gackt
      • July 2008
      • 138

      #3
      nej, den är 5cm bara. Ungfisk. Inte testat vattnet på senaste, men får la ta o göra det. >.<

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja o lägg tillbaka fisken. den blire väldigt stressad av bo i en vattenkanna jsut nu.

        Kommentar

        • Gackt
          • July 2008
          • 138

          #5
          men nu när jag släppte i den så ligger den ju o chippar med munnen igen som satan, snabbt går det också ..håller på att tömma tanken på en del vatten o göra ett vattenbyte för o se om det blir ngn skillnad.

          Kommentar

          • Gackt
            • July 2008
            • 138

            #6
            blev så trött på att inte kunna förklara ordentligt så jag tog en film

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


            före vattenbytet så chippar den frustrerat med munnen. Efteråt så lugnar den sig lite, sen ser man hur den drar sig upp emot akvariet och håller sig under vattenytan och simmar på snedden. Det känns grymt jobbigt att aldrig veta vad problemet är när en fisk håller på att dö.

            Om någon kan se på videon och bedömma symptomen så är jag evigt tacksam
            Senast redigerad av Gackt; 01 March 2012, 15:57.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jättesvårt att säga.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Gackt
                blev så trött på att inte kunna förklara ordentligt så jag tog en film

                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                före vattenbytet så chippar den frustrerat med munnen. Efteråt så lugnar den sig lite, sen ser man hur den drar sig upp emot akvariet och håller sig under vattenytan och simmar på snedden. Det känns grymt jobbigt att aldrig veta vad problemet är när en fisk håller på att dö.

                Om någon kan se på videon och bedömma symptomen så är jag evigt tacksam
                Om jag ska spekulera så tycker jag det ser ut som den har drabbats av tarmflagellater (tarmparasit) som har försvagad den och då drabbats av sekundära problem, den har ju bl.a fått en del svampangrepp vad jag kunde se och eftersom den är utsvulten pga flagellaterna (flagellaterna stjäl näringen från fisken) så får den troligen organsvikt och så blir det så här.... Viktigt med en för arten anpassad kost och det gamla vanliga som bra biologiska filter, vattenbyten och en inte allt för stressig miljö!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Gackt
                  • July 2008
                  • 138

                  #9
                  funkar metronidazol för att bota detta, åheim?

                  nu är visserligen fisken död, men jag tänkte inför framtida problem. Sitter o funderar på om jag skulle bli av med min Hongi som stressar upp alla de andra fiskarna..antar att han är det stora problemet..han ger sig aldrig.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gackt
                    funkar metronidazol för att bota detta, åheim?

                    nu är visserligen fisken död, men jag tänkte inför framtida problem. Sitter o funderar på om jag skulle bli av med min Hongi som stressar upp alla de andra fiskarna..antar att han är det stora problemet..han ger sig aldrig.
                    Eftersom medicinering har så mycket negativa effekter på akvariemiljön så har jag tagit avstånd från medicin och vet därför inte de olika preparatens områden!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Gackt
                      • July 2008
                      • 138

                      #11
                      mjaa tänkte typ på medicinering i separat balja så inte miljön i huvudakvariet sabbas om man säger så

                      Kommentar

                      Arbetssätt...