Bleka och ''dröniga''

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rredcichlid
    • December 2011
    • 61

    Bleka och ''dröniga''

    Hej!

    Jag har ett problem med mitt nyckelhåls-ciklid par.
    Dem är bleka och färgar inte ut lika mycket som de brukar göra och har som en 'tigerrand' som kommer och går. Tidigare så dansade de runt varandra, spände upp fenorna och flirtade med varandra konstant, nu så simmar de bara runt, inte lika energiska som förut. Det händer också att hanen blir helt blek och tigerrandig som de blir när ljusen släcks för att kamouflera sig. har också märkt att de gömmer sig ibland, mest hanen (?) .

    Nått liknande hände en gång tidigare, fast då var de mer skygga och bleka. Det löste sig med att hälla i salt och då fick de tillbaka energin snabbt.

    Nu vill jag helst inte använda salt då de blev jobbigt att hålla koll på saltnivån.

    Vet någon varför de beter sig såhär? :O

    Noll nitrit, det enda nya är att ett ytterfilter håller på att köras in men det blir inte så mycket mer flöde så de blåser iväg.
  • rredcichlid
    • December 2011
    • 61

    #2
    Märkte att akvarieglaset vibrerade pga av ytterfiltret, så jag tog ut den ur skåpet och satte det utanför skåpet.
    Det gav possetiva resultat! Nu är de mer aktiva, men en sak som jag aldrig har haft problem tidigare med dem är att
    de verkar vara rädda för mig?
    :O
    För så fort som jag rör på mig när jag är inom 1 och 1,5 meters avstånd så stannar de till, blir osäkra, gömmer sig och blir tigerrandiga.
    Är det för att jag är i närheten av akvariet så mycket gämfört med tidigare?

    Har provat att mata dem, byta kläder så jag inte har på mig lika starka färger på kläder. Inget funkar o_o
    Hur får jag dem att veta att jag inte är någon haj som tänker äta upp dem?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      men du kan ju inte hålla på att byta kläder för dina fiskar. de får helt enkelt vänja sig. de lär ju sig att det är du som ger mat tillslut. då kommer de sitta klistrad mot rutan varje gång du går förbi.

      jag har har snarare problem åt andra håller. så fort jag visar mig i nått rum med akvarium så sitter fiskarna på rutkanten typ.
      jag vill ju se deras naturliga beteende. så då får jag ligga still i soffan eller sängen i typ nån timme innan de visar sitt rätta jag.

      mina fiskar är knappt rädda för en håv eftersom jag mer eller mindre aldrig fiskar upp nån.


      jag säger låt dom vara .de vänjer sig. sluta tänk så mycket

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Ge dem lite tid så löser det sig nog. Nyckelhål kan vara ganska mjäkiga av sig och om man är och röjer mycket i karet blir de lite fega ett tag.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • rredcichlid
          • December 2011
          • 61

          #5
          Jisses.. Ena cikliden fick en flipp och simmade rakt in i glaset när jag skulle hämta te efter att ha legat i soffan ett tag
          Får ta och göra som ni säger och bara låta dem vänja sig, tack!

          Kommentar

          Arbetssätt...