Går det att rädda situationen, nu börjar paniken komma..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thezzizen
    • May 2004
    • 46

    Går det att rädda situationen, nu börjar paniken komma..

    Har helt klart fått in något skit i akvariet som nu börjar rensa mina stackars fiskar... Antagligen med de nya kardinaltetror som flyttade in för ca 8 dagar sen, förutöver det har det inte varit några nya förändringar i karet. Vattenvärden ligger bra och är stabila.
    I lördags såg man på min ciklidhane att han inte mådde bra, kröp undan och låg still och åt inte. I söndags kväll var det dags att plocka upp honom då han hade lagt sig på botten och inte kunde ta sig någonstans. Samtidigt gjorde vi vattenbyte och som vanligt gav ny växtnäring. I måndags när vi kom hem, hade vi från ingenstans en död ancistrus i karet.
    Igår morse ville inte en del av tetrorna äta, både nyinflyttade och gamla. Och en av de låg och sprattlade på ytan. Studerade de och man kan inte se något konstigt på dem alls innan. Dock senare såg jag en som hade balansproblem och gjorde kullerbyttor emellanåt, så då plockade jag upp en till.
    For iväg till affären där de var lika frågande som jag men igår behandlade jag hela karet med Furanol vilket de tyckte jag skulle göra. Imorse nu fick jag plocka upp tre avlidna tetror till.. Och fiskarna mår inte bra, något blekar på buken kanske och står och rycker lite mest men fortfarande simmande... Börjat få för mig att ciklidhonorna börjar se konstiga ut och även siamesisarna...

    Vad ska jag göra??? Känns hopplöst... Komemr jag behöva tömma hela karet i slutändan??
    Har aldrig någonsin haft problem med sjukdomar tidigare...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett par saker innan man kan börja spåna om vad som är fel, berätta mer om karet såsom inredning, skötsel, hur länge det varit igång osv. Även några bilder på karet kan vara till hjälp...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Thezzizen
      • May 2004
      • 46

      #3
      kan ju tillägga att de även fått svarta mygglarver ett par gånger för första gången senaste nio dagarna..
      Funderat lite på buksot? Kan ju säga att ciklidhanen tuggat och spottat en del mat innan han dog också..

      Kommentar

      • Thezzizen
        • May 2004
        • 46

        #4
        Karet har varit igång i fyra månader, väl inrett med mycket växter och en del rötter. Har huserat tre st apist. cactuoides, kardinaltetror 20 st och en ancistrus och två siamensisar som flyttat in efter hand. har inte haft några som helst problem med vattenvärdena utan haft ett stabilt välmående akvarie. Utöver så finns det 3-4 tre månaders kakaduayngel kvar som också simmar på
        Vattenbyten har väl skett ca var tionde dag. Tillsatser som används har varit lite vattenberedningsmedel och växtnäring. De har ätit granulat med mycket god aptit förutom de två tre gånger de har fått svarta mygglarver sista tio dagarna...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Har du stoppat ner något i karet de närmsta dagarna innan fiskarna började må dåligt?
          Vad har du för vattenvärde och vad har du isf mätt dessa med?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Det började när du matade med svarta mygg för första gångerna. Mygglarverna kanske är dåliga av någon anledning?
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Thezzizen
              • May 2004
              • 46

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Har du stoppat ner något i karet de närmsta dagarna innan fiskarna började må dåligt?
              Vad har du för vattenvärde och vad har du isf mätt dessa med?
              Nej ingen ny inredning, kompletterade lite växter men det var 1 vecka innan man såg ngt hos fisken...
              Vattenvärdena har jag använt sticka, för det var de som jag hade kvar... men de testade ordentlgit i affären igår och hade inget konstigt där heller... ph på 7,1 , kh på 6, gh på 7 ca... inget nitrit eller klor eller nitrat

              Kikade in nu igen och tetrorna är bleka över buken, och står mest still nu, cikliderna syns inte... är det skonsammast att plocka upp tetrorna...?

              Kommentar

              • Thezzizen
                • May 2004
                • 46

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Det började när du matade med svarta mygg för första gångerna. Mygglarverna kanske är dåliga av någon anledning?
                ja, man vet ju inte...klart en möjlighet...men lite för sent att tänka på det nu..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Nja, vänta lite med det.
                  Har du bra ytcirkulation, eller har du sett fiskarna kippa efter andan ofta vid ytan?
                  Hur stort är karet, och du har ingen bild som du kan länka hit?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Det kan vara något i vattnet som du inte ser genom testerna. Har kommunen gjort något med vattenledningarna eller så?

                    Ofta när de haft läckor kör de en behandling med klorföreningar, antingen kloramin direkt eller klorföreningar som kan bli kloramin senare. Båda tas dock omhand med vattenberedningsmedel, t ex AquaSafe.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Thezzizen
                      • May 2004
                      • 46

                      #11


                      Gammal bild, inte riktigt rättvis då växtligheten är bra mycket större nu, går inte att jämföra riktigt. ytcirkulationen har nog inte varit den bästa då vallisnerian växer som ogräs där uppe och en del andra flytväxter hindrar den också.. 112 l är det iafll..

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Snyggt kar BTW!
                        Där ser inte ut att vara några konstigheter, och jag är nog inne på Eriahl och Jens linje att det är något i karet som gjort detta och inget sjukdomstillstånd. Men det är alltid svårt att direkt avgöra vad det kan vara och det blir ofta bara gissningar...

                        Personligen skulle jag nog gjort ett vattenbyte och tillsätta något bra vattenberedningsmedel samt hålla ögonen öppna för ev. förändringar. Det kan även vara tillfälligheter att de olika fiskarna gått hädan, men lite för många tillfälligheter för att det ska kännas bekvämt...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Thezzizen
                          • May 2004
                          • 46

                          #13
                          Ansjo, jo att första hannen gick hädan tänkte jag nog även kunnat varit naturligt då han var välväxt och fin och säkert inte sååå ung.. och de är ju rel kortlivade..
                          Men nu när tetrorna trillar (typ fyra idag) då känns det inte okej längre.. Men nu har jag ju beh med furanol och får ju inte byta på fem dagar enl den behandlingen... Plus att filtrena är bortplockade för att inte störa de bakterierna..

                          Så just nu känns allt hopplöst... jag äslkar mitt kar och vill liksom inte kasta ut allt och börja om med sanering och grejer..

                          Dock ser tetrorna väldigt bleka ut om magen...och kanske något stora..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ok, kör på den inslagna linjen och håll tummarna! Skriv gärna hur det går, oavsett vilket håll det bär hän. Skulle det inte bättra sig får man utgå därifrån...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Ni har gott om översvämningar i Halland just nu. Det är stor risk att kommunen börjat behandla med klor/kloramin på grund av det.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...