Smitta av sjukdomar via trärötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanna T Årström
    • February 2012
    • 3

    Smitta av sjukdomar via trärötter?

    Hallå allihop!

    För några månader sen köpte jag och pojkvännen en Pitbull pleco som var väldigt livlig och åt alla alger som fanns och höll fint i akvariet. Efter några veckor la vi ned en ny rot som vi hade sköljt av noga, dock ej låtit ligga i blöt som jag läst senare att man ska göra.
    Jag minns inte hur lång tid det tog efter det, men plecon började plötsligt svullna upp och efter bara en och en halv vecka dog den. Vi försökte ge den ärtor och annat laxerande men inget funkade.

    Min fråga är om nån vet ifall rötter kan föra med sig dödande parasiter? Plecon gillade såklart att sitta och äta på roten. Vi har nu en ny mal (ancistrus denna gång) och jag funderar på att lägga tillbaka roten igen (tog ur den när plecon dött). Ska jag behandla den på nåt speciellt sätt nu när den legat i luften i flera veckor igen? Eller är det bara dumt att lägga tillbaka den om den kan ha varit orsaken till sjukdomen?

    Tacksam för alla svar!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är knappast orsaken till att malen dog, så lägg du i roten igen. Är du osäker så kan du koka den, meni mina ögon är det lite överkurs...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      håller med ansjo. det var nog nått annat som gjorde att det sket sig

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Rutten mat är ett spiksäkert sätt att döda fisk med buksot, särskilt växtätande fiskar. Framförallt frysfoder, och enligt min erfarenhet då framförallt röda mygglarver, kan ruttna mycket snabbt och matförgifta fisk.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • auxios
          • December 2011
          • 38

          #5
          vilken temp och ph höll du plus vilka andra fiskar har du i karet + storlek

          Kommentar

          • SCB
            • November 2011
            • 134

            #6
            Och kanske.. Vad är det för slags rot?
            Köpt i djuraffären eller hittat i naturen?
            //Olof
            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

            Kommentar

            • Hanna T Årström
              • February 2012
              • 3

              #7
              Oj oj, många svar här. Tack för det!

              @SCB Vilken rot det är kan jag tyvärr inte svara på, det är en vanlig rot köpt i en djuraffär.

              @auxios Det brukar ligga på ph 7 och ca 22 grader.

              Den fick då och då en typ av alg-tablett (plecco mat) som vi fått rekommenderade av den lokala akvaristen.

              Men, då kan vi anta att det inte var roten som var dödsorsaken =) Kommer nog bara skölja den ordentligt och lägga tillbaka den i så fall.

              Kommentar

              Arbetssätt...