Mystisk skada på danios

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Mystisk skada på danios

    Jag vet inte om det är sjukdom eller något annat det här. Men det är nåt mystiskt med mina sebrafiskar (danios). De får som en slags skada strax framför ryggfenan. Men på några dagar har skadan läkts igen. De äter, simmar och jagar varandra som vanligt. Så de är inte sjuka på så sätt. De tycks inte må dåligt av detta. Jag undrar nu om någon här vet vad det kan vara för något??
    Jag har läst och letat både här och på andra sajter men hittar ingen info om vad det kan vara för mystiskt som sker.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Hur ser skadan ut ungefär? Ser det ut som ett bett? Hur många zebrafiskar har du? Och vad har du för andra fiskar i akvariet? Och hur stort är akvariet? Och hur ofta byter du vatten ungefär? Uppkommer skadorna när du inte bytt på ett tag eller lite närsomhelst?
    Ehm blev många frågor där.. Men jo funderade på om det kan vara bett bara, om det är så att du har få zebrafiskar tex eller att det är lite trångt. Får alla den här skadan? Är ju i och för sig lite svårt att skilja på olika individer när det gäller zebrafiskar..
    Vattenbyte frågorna var om det kan vara en liten bakteriell infektion av något slag, men lite konstigt att det är på exakt samma ställe sådär.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Jo jag borde ha preciserat det hela lite mera. Har funderat en del på vad det kan vara för de verkar inte sjuka alls.
      Det kan vara bett.. kärleksbett föreslog min särbo. Men de gör väl knappast så. Har aldrig sett det förr iaf. Men funderar också på om det kan ha skadat sig när de simmar under en välvd rot. Alla tycks få samma slags skada. Har även sett nu att neonerna drabbas också. Ska nog ändra läge på roten i veckan vid vattenbytet tror jag.
      Storlek: 63 l.
      Fiskar: 5 sebror, 10 neontetror, 1 metallpansarmal.. (Malin, som ska få en kille om några veckor), två slöjisar (ja, jag vet.. men det är bara till sommaren)
      Vattenbyte: 1/3 en gång i veckan. Vattenvärden är normala enligt tester.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Om det är bett pga aggression så borde ju slöstjärtarna fått stryk de med egentligen, dom brukar ju vara lite utsatta, och borde ju vara bett på fler ställen då med. Kan ju vänta och se om det funkar att flytta roten, kanske använda vattenberedningsmedel vid vattenbyte med om du inte redan gör det, flera sorter som påskyndar läkning av sår.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Använder aquasafe vid vattenbyte. Och PMDD för att få fart på växterna.
          Jo jag förstår att det inte är lätt att ge tips för detta mysko fenomen.
          Hade akvarium för 20-25 år sedan. Nu nystart (19 dec 2011) med detta.
          Och har aldrig förr råkat ut för något liknande.
          Ska ändra på rotens läge och avvakta. Är väl inte så mycket annat att göra kan jag tro..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Svaret för den mystiska skadan var den välvda roten.
            När jag tog upp den kände jag att den var väldigt vass på undersidan av själva böjen.
            Nu har jag lagt den ner istället. Blev snyggt så också.
            Alltså.. när de simmade under den välvda delen av roten så gjorde de sig illa på ryggen.
            Därav skadan. Enkel lösning på ett mysko problem..
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            Arbetssätt...