Fiskmediciner i Dk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    Fiskmediciner i Dk

    Häpp, fick detta mail från Martin på Cichlidecenteret:

    "Så er der lidt kedelig nyt herfra,vi har fået følgende at vide fra en af vores leverandør.

    Medicin til akvarie- og havedamsfisk
    Modsat de fleste andre EU lande, har Danmark valgt at lægge alt medicin til dyr ind under lægemiddelloven, altså også medicin til prydfisk. Det har den betydning, at mediciner til fisk ikke kan sælges lovligt,medmindre at det er godkendt af Lægemiddelstyrelsen. Så vidt det vides findes der pt. ingen godkendte mediciner til akvarie og havedamsfisk på markedet.

    Det betyder kort sagt,at der ikke forefindes medicin til salg i vores forretning,indtil der er kommet en afklaring på situationen,vi har fjernet det fra vores webshops og i forretningen og kan desværre pga.ovenstående ikke leverer produkterne hvis uhelder er ude,dette beklager vi rigtig meget,men vi kan intet stille op."

    Återstår just nu karantänakvarium, temp, pH, salt och UV för att bekämpa sjukdomar hos akvariefisk i Dk. Det lär väl godkännas några preparat framöver, men hur lång tid det tar är ju svårt att säga.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Intressant,
    Och i mångt och mycket rätt tycker jag. Det missbrukas nog en hel del mediciner bland akvarister och en skärpning kanske inte är fel.
    Troligtvis kommer det att ruskas liv i en hel del gamla hus kurer nu. Vilket kan vara både bra och dåligt.
    Låt oss se vart det här leder!
    Tack för bra upplysning.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Jo, onekligen intressant att se och jag skulle ju tro att det bara är en tidsfråga innan samma sak händer i Sverige. Det är bara att hoppas att det i så fall blir rimliga övergångsregler så att det inte blir tvärstopp utan att det finns en chans att hinna lösa problemet. Sen är det i alla fall i Sverige så att om det skulle gå så här så har en veterinär rätt stora möjligheter att hantera saken, dels genom att skriva ut nåt som är registrerat för andra djursorter och dels i vissa fall genom att skriva ut nåt som inte är registrerat alls. Det går alltså att lösa problemet och vara laglig men givetvis så blir det fråga om helt andra kostnader än idag.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av bossep
        Intressant,
        Och i mångt och mycket rätt tycker jag.
        Håller med, särskilt om det också innebär att tillverkarna måste börja ange på paketen vad medicinerna faktiskt innehåller. Jag tror det är väldigt mycket kvacksalveri bland fiskmediciner.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Det lär väl godkännas några preparat framöver, men hur lång tid det tar är ju svårt att säga.

          Hilsen,

          /P
          Kanppast troligt eftersom det kostar för mycket för att få en medicin godkänd. I praktiken så innebär det att inga fiskmediciner framöver kommer att säljas i Danmark.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Behöver medicinen testas, eller räcker det med att den aktiva substansen är testad och registrerad?

            Det är rätt väl känt hur t.ex. formalin, kopparsulfat eller metronidazol fungerar, det vore totalt onödigt att göra nya försök med dem.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Behöver medicinen testas, eller räcker det med att den aktiva substansen är testad och registrerad?
              Vad jag har fattat det så är det medicinen som måste testas- är dock inte säker

              De stora grossisterna i Danmark har i alla fall plockat bort fiskmediciner ur sortimentet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...