Vita prick och mycket alger, sammanband?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redlinefoto
    • June 2011
    • 104

    Vita prick och mycket alger, sammanband?

    Tjenare!

    Fick vita prick på några fiskar igår, och har behandlat med "exit".

    Såg samtidigt att det var väldigt gröna alger på gruset och mögel på rötterna.

    Är detta vita prick?
    Har alger och mögel ha något med det att göra?

    Lägger in några bilder:
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1328283854.049812.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,4 KB
ID: 2182952
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1328283912.758248.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,7 KB
ID: 2182953

    Mvh/Fredrik
    375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
    Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Dålig vattenkvalité kan orsaka både och tror jag. Har vitaprick i ett av mina kar och det är mycket alger.. Det visade sig att det var nitrit förgiftning i akvariumet!
    /Rasmus

    Kommentar

    • Redlinefoto
      • June 2011
      • 104

      #3
      Nitriten verkar ok svårt att se men det är inte över 0,3mg/l.
      375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
      Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Helt omöjligt att säga. Som rasermusen säger kan dåligt vatten vara en orsak men alger speciellt kiselalger brukar inte vara en följd av dåligt vatten.
        Däremot kan en Ammonium/Nitrit spik i ett nystartat akvarium framkalla stress sjukdomar och vara den primära orsaken till utbrottet.
        Samma med alger kiselalger och cyanobakterier kommer ganska garanterat i ett relativt nystartat akvarium
        Det kan såleds vara samma orsak men inte tack vare! Alger framkallar inga sjukdommar snarare tvärs om.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Redlinefoto
          • June 2011
          • 104

          #5
          Okok, karet har varit igång i 7månader, och stressade borde dom inte vara snarare tvärt om för jag tog ur mina channor förra veckan...

          Får hoppas att behandlingen fungerar, vatten är väll dumt att byta under behandlingen?
          375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
          Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Redlinefoto
            Okok, karet har varit igång i 7månader, och stressade borde dom inte vara snarare tvärt om för jag tog ur mina channor förra veckan...

            Får hoppas att behandlingen fungerar, vatten är väll dumt att byta under behandlingen?
            Ja strunta i vattenbyte tills de är prickfria. Om det inte står annorlunda på medicinen.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            Arbetssätt...