Köpt sjuka parasitdrabbade fiskar på Hornbach!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #16
    Bra skrivet Kjell!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • olof b
      • March 2005
      • 262

      #17
      Ett bra tips tycker jag är att alltid slå i lite grovsalt samtidigt som man släpper nya fiskar i akvariet. Detta minskar stressen för de nya fiskarna och risken för att sjukdomar som vita priocksjukan bryter ut. Mängden salt beror lite på hur rädd man är om sina växter. Upp till 1 dl/100 liter vatten om det inte finns växter i akvariet annars betydligt mindre (kanske 2-3 maskedar / 100 liter vatten).

      mvh

      olof
      Malmö Lund Cycle Chic:
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Orangina
        • February 2012
        • 9

        #18
        Fisheye stort tack för ditt mycket proffsiga och informativa svar. Det var detta som jag undrade över

        Kommentar

        • Orangina
          • February 2012
          • 9

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag har absolut inget emot dina citat ur konsumentköplagen och man skall absolut ha dom i åtanke, men jag har bara en synpunkt på ovanstående.

          Jag har som sagt haft fiskar i snart 40 år och jag har genom årens lopp säkert köpt fiskar i affärer mer än 1.000 gånger, visst jag har säkert någon gång köpt fiskar i en affär som dött en kort tid efteråt. Men jag har vad jag minns ALDRIG en enda gång köpt fiskar där jag kunnat skylla dödsorsaken på affären. Så att skriva att alla råkar ut för detta känns minst sagt fel.

          Om jag köper fisk i en affär så gör jag det aldrig på impuls, jag köper aldrig fiskar som inte verkar friska (har ett friskt och normalt beteende), jag är noga med transporten (fiskar är transportkänsliga så om man inte är noggrann så kan sjukdomar bryta ut) och sedan skall man självklart ha ett karantänsakvarium hemma och inte släppa ner nya fiskar direkt i ett ingånget huvudakvarium. Nya fiskar stressas av detta och kommer direkt i underläge (transporten är stressande, nya vattenvärden, ny inredning, stressas av de gamla fiskarna i akvariet etc.) och riskerar att bli sjuka och då smitta även de andra.

          Så visst man kan och skall ställa krav på affärerna, men man måste också lära sig att ta eget ansvar för det är trots allt levande varelser det handlar om och då kan man inte bara se som en lagrättslig pengafråga utan man har också ett moraliskt ansvar för djuren.
          Håller med dig om mycket som du skriver och jag brukar alltid (utom just denna gång som jag också skriver) kontrollera skicket på fiskarna jag köper mycket noga och inte impulshandla. Detta var mer att jag passade på när jag ändå var i butiken och köpte byggvaror.

          Sen att jag inte har ett extra karantänakvarium att använda enligt konstens alla regler måste ju aven gälla för otroligt många som köper fisk. Bor ca 4-5 minuter ifrån Horbach och jag hade påsarna som var ordentligt förpackade under jackan på vägen hem i den varma bilen. Vande sedan in fiskarna i lugn och ro efter konstens alla regler.

          Vita prick kan jag väl hålla med om att det är svårare att veta vart det kom ifrån och varför, men maskparasiter som sitter på fisken från köp vilket jag också kunde peka ut på fiskar i "säljakvariet" måste ju om något bevisa att dom sålt sjuk fisk till mig. Har dom då inget ansvar gentemot mig bara för att det gått 10 dagar istället för 5??

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag har som sagt haft fiskar i snart 40 år och jag har genom årens lopp säkert köpt fiskar i affärer mer än 1.000 gånger, visst jag har säkert någon gång köpt fiskar i en affär som dött en kort tid efteråt. Men jag har vad jag minns ALDRIG en enda gång köpt fiskar där jag kunnat skylla dödsorsaken på affären. Så att skriva att alla råkar ut för detta känns minst sagt fel.
            Poängen med konsumentköplagen är att du inte ska behöva skylla på affären. Det är affären/säljaren som har bevisbördan. Alla förstår vi att detta är en snart sagt omöjlig uppgift. Men poängen med lagen är ju just att balansera lekmannaaktören och den professionella aktören. Som jag skrev så är det ganska knasigt att man inte särskiljer djur och livlösa produkter.

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Så visst man kan och skall ställa krav på affärerna, men man måste också lära sig att ta eget ansvar för det är trots allt levande varelser det handlar om och då kan man inte bara se som en lagrättslig pengafråga utan man har också ett moraliskt ansvar för djuren.
            Absolut! Jag har inte argumenterat emot detta. Men om man nu möter, som personen ifråga beskriver det, en professionell (i bemärkelsen att man tjänar pengar) näringsidkare som helt vänder en ryggen så tycker jag att man ska använda dessa medel som lagen ger möjlighet till. Visst har man ett eget ansvar - men detta frånsäger ju inte säljaren ett ansvar. Det bästa och mest rimliga i den beskrivna situationen skulle väl ändå vara att säljaren åtminstone försökte vara tillmötesgående på något sätt. Jag tycker inte man ska försvara en situation där en näringsidkare vänder en ryggen (oavsett om det är en tjänst, produkt eller ett levande väsen) som det handlar om.

            Kommentar

            • prillnos
              • February 2011
              • 7

              #21
              Hej!
              Tråkigt att höra om Hornbach i Fittja, jag handlar där och jag känner inte alls igen det bemötande du beskriver. De har alltid varit ytterst hjälpsamma och tillmötesgående. Fick ett nytt akvarium när det nya sprack en vecka efter igångsättning, också nya fiskar som dött inom loppet av en vecka. Kanske personalen hade en dålig dag!

              Kommentar

              • Orangina
                • February 2012
                • 9

                #22
                Ursprungligen postat av prillnos
                Hej!
                Tråkigt att höra om Hornbach i Fittja, jag handlar där och jag känner inte alls igen det bemötande du beskriver. De har alltid varit ytterst hjälpsamma och tillmötesgående. Fick ett nytt akvarium när det nya sprack en vecka efter igångsättning, också nya fiskar som dött inom loppet av en vecka. Kanske personalen hade en dålig dag!
                Vem hade du kontakt med?? Mannen eller kvinnan??

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #23
                  Hornbach i Fittja är helt ok. Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus. Jag tycker de är duktiga. Dåliga fiskar har alla butiker till och från. Troligen köps fisk in från samma odlare oavsett butik. Såvida Hornbach inte har direktkanaler från Tyskland?

                  Sen kan fisk dö av buken pga stress. Kanske blev de inte integrerade i gruppen. Eller så släppte du ned dem pang bom i akvariet utan att koppa. Eller var det för kallt i transporten. Eller nåt annat. Jag brukar bli mistänksam när folk ropar skitfiskar pga att halva populationen dött någon plågsam död. Och hos vem levde de där skitfiskarna sin sista tid tros?
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • Orangina
                    • February 2012
                    • 9

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                    Hornbach i Fittja är helt ok. Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus. Jag tycker de är duktiga. Dåliga fiskar har alla butiker till och från. Troligen köps fisk in från samma odlare oavsett butik. Såvida Hornbach inte har direktkanaler från Tyskland?

                    Sen kan fisk dö av buken pga stress. Kanske blev de inte integrerade i gruppen. Eller så släppte du ned dem pang bom i akvariet utan att koppa. Eller var det för kallt i transporten. Eller nåt annat. Jag brukar bli mistänksam när folk ropar skitfiskar pga att halva populationen dött någon plågsam död. Och hos vem levde de där skitfiskarna sin sista tid tros?
                    Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus.... Undanflykter och förklaringar brukar bara betyda en sak = skit!! Vem fan bryr sig om det?? Ska man sälja fisk mm till folk så ska man vara seriös och kunna stå för sin verksamhet oberoende av platts och företag. Kommer man dit som kund och är missnöjd och kan peka ut parasiter på fisk i deras akvarie därifrån du köpte dina fiskar som nu också finns i ditt akvaruim på dina fiskar så kan man ju hoppas att reaktionen inte bara blir att man blir rekomederad dyra mediciner för att ta hand om "sitt" problem.

                    Åk dit och titta i akvarierna, så kan jag garantera att det är döda fiskar i så gott som alla akvarier man tittar in i och parasiter på en del.

                    Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.
                    Senast redigerad av Orangina; 03 February 2012, 16:09.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Jag håller med om att affärer inte skall sälja sjuk fisk och sedan snacka bort det! De borde också reagera direkt om en kund påvisar att det finns sjuka fiskar i ett akvarium i affären.
                      Däremot anser jag att du har ett visst ansvar att titta på fisken innan du köper. Det kan faktiskt vara så att exempelvis ett parasitangrepp inte syntes vid köptillfället och att det bröt ut samtidigt hos dig och i affären.
                      Helt enkelt olycksfall i arbetet.
                      Du skriver:

                      Ursprungligen postat av Orangina
                      Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.
                      Vilket betyder att du gjort allt enligt dig utom det viktigaste. Vilket du också tycks vara medveten om. Nämligen karantän. Hade du gjort det hade du haft en stor möjlighet att undvika smittning av dina gamla fiskar samt haft ett betydligt bättre argument i affären.
                      Som andra har skrivit här så kan stress i olika formar framkalla exempelvis vita prick sjukan. Detta är något man skall vara beredd på inom den här hobbyn. Det finns olika meningar om hur dessa sjukdomar sprids men man kan aldrig garantera att det inte kan hända.

                      Hoppas att allt har fungerat och att dina fiskar är på bättringsvägen
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #26
                        Ursprungligen postat av Orangina
                        Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus.... Undanflykter och förklaringar brukar bara betyda en sak = skit!! Vem fan bryr sig om det?? Ska man sälja fisk mm till folk så ska man vara seriös och kunna stå för sin verksamhet oberoende av platts och företag. Kommer man dit som kund och är missnöjd och kan peka ut parasiter på fisk i deras akvarie därifrån du köpte dina fiskar som nu också finns i ditt akvaruim på dina fiskar så kan man ju hoppas att reaktionen inte bara blir att man blir rekomederad dyra mediciner för att ta hand om "sitt" problem.

                        Åk dit och titta i akvarierna, så kan jag garantera att det är döda fiskar i så gott som alla akvarier man tittar in i och parasiter på en del.

                        Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.
                        Om det är döda fiskar i så gott som alla kar handlar man naturligtvis inte i butiken. Låter mera som oerfaren personal som inte visste hur man ska hantera en otrevlig kund och inte heller fått någon undervisning i konsumenträttigheter.
                        Om de har sjukdomar har du naturligtvis rätt att reklamera.
                        Tobbe

                        Kommentar

                        • Orangina
                          • February 2012
                          • 9

                          #27
                          Ursprungligen postat av Tobbe R
                          Om det är döda fiskar i så gott som alla kar handlar man naturligtvis inte i butiken. Låter mera som oerfaren personal som inte visste hur man ska hantera en otrevlig kund och inte heller fått någon undervisning i konsumenträttigheter.
                          Om de har sjukdomar har du naturligtvis rätt att reklamera.
                          Tobbe
                          Nu var inte jag särskilt otrevlig alls när jag pratade med personalen. Var lugn och saklig när vi diskuterade problemet och ansvarsfrågan. Framstår nog som mycket aggresivare än jag är med det jag skriver här på forumet. Höjde aldrig rösten eller blev särskilt frustread. Irritationen kom nog mer efterråt när man gått igenom allt i huvet ett par gånger. Och läst på mer om sjukdomar mm.

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #28
                            Ursprungligen postat av Orangina
                            Tänk på att det är några fiskentusiaster inklämda i en hörna på ett byggvaruhus.... Undanflykter och förklaringar brukar bara betyda en sak = skit!! Vem fan bryr sig om det?? Ska man sälja fisk mm till folk så ska man vara seriös och kunna stå för sin verksamhet oberoende av platts och företag. Kommer man dit som kund och är missnöjd och kan peka ut parasiter på fisk i deras akvarie därifrån du köpte dina fiskar som nu också finns i ditt akvaruim på dina fiskar så kan man ju hoppas att reaktionen inte bara blir att man blir rekomederad dyra mediciner för att ta hand om "sitt" problem.

                            Åk dit och titta i akvarierna, så kan jag garantera att det är döda fiskar i så gott som alla akvarier man tittar in i och parasiter på en del.

                            Har du verkligen läst vad jag har skrivit eller har du bara skummat igenom allt?? Jag vet hur man ska hantera fisk och har gjort allt som man ska göra (utan att ha ett karantänakvarium) utom att synat fiskarna ordentligt vid köpet. Läs ordentligt om du nu ska "engagera" dig i detta ämne.
                            En sak jag lärt mig med akvaristik är at det krävs tålamod. Något du tyvärr verkar sakna helt. Coola ned litet, chilla typ. Sen ska du se att det går bättre med dina fiskar.
                            Mvh
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...