Tjock eller uppsvälld guramihona - hur vet man om sjuk eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Tjock eller uppsvälld guramihona - hur vet man om sjuk eller ej?

    Min guramihona (guldläpps) har plötsligt blivit smällfet, eller är uppblåst/sjuk. Fast hur vet man vilket?

    Var normal i lördags morse, igår kväll jättetjock. Fjällen står inte direkt ut men kanske litegrann, det kan å andra sidan bero på hur 'uppsvälld' hon är. Äter med mycket god aptit, annars hade jag trott det var bukvattensot. Är som vanligt och aktiv mellan varven, och mellan varven mindre aktiv och står och vilar och ser hängig ut. Flåsar inte, ligger inte vid ytan och kippar.

    Går ihop med en till gurami som jag inte är säker på om det är en hona eller hane. Inga skumbon har blåsts. Den andra guramin mår fint.

    I övrigt finns pansarmalar (fläckiga och metall), siamensis, en handfull gamla neontetror och 8 st guppyhanar samt ett ancistruspar och en handfull äppelsnäckor. Mycket växter, av standardsort, mycket vallisneria. 2 stora rötter. Ingen ommöblering eller liknande. Inga förändringar i vattenvärden, inga förändringar i skötsel, kranvatten etc. 180 liters kar, byter 1/4 vatten en gång i veckan, använder Juwels inbyggda pump och filter. Etablerat och inkört akvarie som varit igång länge.

    Matar med flingfoder, granulat, räkmix, fryst artemia och algtabletter. Matar varannan dag ungefär (ibland var tredje).

    Inga andra sjukdomstecken på övriga fiskar. Släppte i 6 st guppyhanar igår men då var guramihonan redan sådär (såg det i samband med isläpp, och hade tyvärr släppt i guppysarna när jag såg det). Ingen fiskdöd förutom några neontetror som gått pga ålder. Döda fiskar tas bort om jag hinner se dem, men sällan jag hinner det innan städpatrullen eliminerat utan jag märker när fiskantalet inte stämmer.

    Så, hur vet jag om hon är sjuk eller inte?

    (Fyllde inte i hela frågelistan, då det mesta ändå inte blir relevant iom att jag inte vet om hon är sjuk eller ej)
Arbetssätt...