Mina silverhajar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elmaestro
    • December 2008
    • 2

    Mina silverhajar dör

    Upptäckte för 2 dagar sedan att mina silverhajar som jag haft i 5 år helt plötsligt började täckas av en vit beläggning som på ett dygn spred sig över hela fiskarna.

    Medicinerade mot svamp men nu har beläggningen blivit områden med bomulls liknande fluff som sprider sig.

    Ögonen, fenor och fjäll täcks fort.

    Jag har behandlat mot svamp angrepp och mot Columnaris då det är liknande symptom.

    Efter 1,5 dygn dog 4 av hajarna, simmade upp och ner och bara gav upp. har nu kvar 2 stycken och man ser hur detta sprider sig.

    Vattentester visat inte på några fel i vattenkvalitén, det bara dök upp helt plötsligt.

    Som det ser ut så kommer jag tappa mina sista hajar

    Någon som vet vad detta är för aggresivt angrepp och vad man kan göra för att rädda de övriga fiskarna (malar och små ciklider). De övriga fiskarna visar inga symptom, men det kanske tar längre tid för dem.

    Fakta
    Akvariestorlek 375 liter
    Filtrering Fluval 404, kol, keramisk, UV-lysrör
    Akvariet har varit igång i ca 5 år
    Fiskar i akvariet: Förutom silverhajarna, 2 st Scalarer, 5 st malar av varierande storlek och 2 malavi ciklider
    Växter några anubisplantor samt några flytväxter (vet ej namnet)
    Matning 1 ggr per dygn
    Vattenbyte sker 1 ggr per vecka, ca 30 % av vattnet bytes och filtermedie tillsätts.
    Jag har ytterligare ett lika stort akvarium med samma skötsel men ingen sjukdomsbild där. fiskarna fina och friska.
    Senast redigerad av elmaestro; 29 January 2012, 21:12.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ser det alltså ut som vita trådar, som vitt mögel på bröd? I så fall är det svamp, blandas av nån anledning alltid ihop med columnaris fast columnaris är inte alls trådigt som saprolegnia (svamp).

    Om det är svamp som på bilden (vita trådar som sticker ut från fisken) så påstås Furan 2 kunna bita, fast jag skulle nog först testa metylenblått, om möjligt kanske tillochmed ta upp fisken och stryka koncentrerad metylenblålösning rakt på infektionen. Behandla fiskarna i en separat behållare, de här medicinerna slår ut filterbakterierna. Tillsätt gärna en matsked salt per tio liter vatten i karantänsbehållaren. Den mest effektiva medicinen mot svamp, malakitgrönt, tror jag nu mer är förbjuden.

    Se till att förbättra vattenkvaliteten i det akvarium där de sjuka fiskarna gått genom att göra tätare och större vattenbyten; skit i vad testerna säger, svamp trivs i smutsigt vatten och medicinen du gav har antagligen dessutom skadat filterbakterierna.

    Alltsammans alltså om det är svamp, dvs ser ut som på bilden jag länkade.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • elmaestro
      • December 2008
      • 2

      #3
      Det är mycket likt bilden du skickade så jag fortsätter då behandlingen mot svamp.

      Jag har inte metlylenblått hemma, ska inhandla det imorgon så fort det går.

      Jag glömde skriva att jag redan tillsatt salt när jag misstänkte att det var ett svampangrepp.

      men jag ska prova dina råd

      undrar hur det kan gå så fort, svampangrepp brukar väl inte vara så här snabba, d.v.s från 1'a synliga symptom till akut stadie ?

      Kommentar

      Arbetssätt...