sjuk firre efter semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    sjuk firre efter semester

    Jag har varit bortrest i nio dagar och nu när jag kom hem upptäckte jag att min fjärilshane inte mådde bra.
    Han höll sig gömd i en växt och senare nästan uppe vid ytan samt flämtade kraftigt. Han ser även ut att ha magrat av en del.

    Övriga fiskar ser ut att må prima, därav även två fjärilsciklidshonor (fast hanen är electric blue och honorna av den vanliga varianten).
    Jag har haft min inneboende som har matat fiskarna, gav tydliga instruktioner om att inte mata dem för mycket men tycker att många fiskar ser extra runda ut om buken. Hon har enbart matat med torrfoder (flingfoder) medan fiskarna tidigare även fått olika sorters frysmat.

    Gjorde omedelbart ett vattenbyte på 10 liter (akvariet är på 63 l) och tycker att fisken efter ett par timmar verkade lite piggare då han simmade lite och sökte sällskap av sin hona, men han andas fortfarande väldigt kraftigt.

    Först och främst undrar jag om jag kan göra något mer för honom? Borde jag byta mer vatten eller kanske byta en del dagligen eller kanske tillföra salt?

    Vad tror ni sjukdomsorsaken kan vara? Har jag fått för hög nitritnivå på grund av eventuell övermatning? Eller kan hanen blivit dålig på grund av ändringen i fodret?

    Akvariet har varit igång i över ett år och har fungerat väl med några mindre tillfälliga problem (fick vita pricksjukan för ett par månader/ett halvår sen o så hade jag problem alldeles vid uppstarten, men har bara förlorat en enda fisk under det år akvariet har varit igång). Jag har mycket växter men kanke inte världens bästa innerfilter. Temp på ca 26 grader.
    Kan tillägga att just denna fisk även tidigare har verkat vara den känsligaste i hela akvariet.
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    #2
    Ingen som har ngt tips på vad jag kan göra för att rädda denna fisk?

    Han ser ännu sämre ut idag, står uppe vid ytan och flämtar hela tiden. Övriga fiskar verkar må prima.
    Jag gjorde ett 50% vatten byte idag och hade i lite easy-life som jag hade hemma, men han har inte visat på någon förbättring.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tyvärr är det nog inte så mycket att göra, dessa ciklider är väldigt känsliga och svåra att hålla någon längre tid. Fisken hade troligen blivit likadan även om du inte åkt på semester, så banna inte fiskvakten i onödan...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Trogstad
        • February 2012
        • 1

        #4
        Åh, det låter verkligen olyckligt, jag vet inte hur man kan hjälpa dig?
        puma skor

        Kommentar

        Arbetssätt...