Svullna fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marleéne
    • June 2003
    • 28

    Svullna fiskar

    Massor av fiskar i mitt akvarium har av någon anledning blivit väldigt tjocka. Guppyhonorna vet jag ju varför, de är dräktiga, även platyhonorna. Men de andra då? Varför är desas magar så tjocka? Och varför ser mina guppyhanar dräktiga ut? De äter och simmar sunt, ser friska ut i annars, men är som sagt väldigt runda om magen. Värst är det på kilfläckstetrorna (eller om det är kilfläcksrasbora) På tre av fyra av de ser det ut som om jag stoppat in en hel annan fisk.

    Vad kan det vara? Jag har bara haft fiskarna i ca 2 veckor. Är de sjuka?
    //Erika S

    Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
    Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
    Kaniner: 2 dvärgvädurar
    Hund: 1 vargliknande huskymix
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Du ger dem kanske för mycket mat? Det är lätt hänt i början innan man lär sig hur mycket fiskarna ska ha.
    Det finns en sjukdom som kallas bukvattensot, läs om den här på Zoopet. Stämmer inte symtomen så får du bara minska rejält på maten.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • gurkan
      • March 2003
      • 632

      #3
      men om det skulle vara bukvattensot så skulle fiskarna stå å flåsa.... och bukvattensot är en sjukdom som främst drabbar malawi ciklider..... jag tror att du ger fiskarna för mycket mat
      corydoras.

      Kommentar

      • Marleéne
        • June 2003
        • 28

        #4
        Jag gjorde visst det. De hade tydligen blivit matade av någon annan i går innan jag gav dem mat. Så de fick massor av mat i går, idag ser de mycket bättre ut.
        Verkligen glad att det bara var maten och ingen sjukdom.
        Tack för svaren
        //Erika S

        Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
        Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
        Kaniner: 2 dvärgvädurar
        Hund: 1 vargliknande huskymix

        Kommentar

        Arbetssätt...