apistogramma sjuk? öppen mun hela tiden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    apistogramma sjuk? öppen mun hela tiden

    såg igårkväll att min apistogramma macmasteri hane hade svårt att äta. såg sen att den inte kunde stänga munnen.

    idag är den ganska slö,gömmt sig i en grotta hela dagen. tog upp den och kollade munnen men såg inget fel.

    någon som vet vad som kan vara fel? vill inte förlora denna fina fisk
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Locked jaw syndrome. "Ganska vanligt" på kakaduor och liknande apistos. Det här kan uppstå när de intar hotställning och spärrar upp käkarna. Har själv sluppit detta på de apistos jag har haft - och jag kan tyvärr inte råda dig hur du skall göra. Fisken kan oftast lägga in en extra käftväxel och liksom klicka tillbaka underkäken, men ibland fastnar den. Tror också att det är vanskligt att själv försöka pilla käken rätt - det är nog lätt hänt att man bryter någon led då.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      så jag ska bara låta det vara och se vad som händer?
      såg när jag tog upp honom att han smällde ihop käken en gång med öppnade den igen och har den fortfarande öppen. finns kanske lite hopp.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        såg att den stängde munnen i någon tiondels sekund men öppnade den igen, så det kanske kanske går bra endå. är det "locked jaw" så försöker den nog fixa det iallafall. ska inte hoppas för mycket av vad jag läst på google dock

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Nä, du får väl helt enkelt bara kolla hur det verkar - tror inte det är så mycket att göra...
          Hoppas det fixar sig!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            han klarade det inte tyvärr..

            Kommentar

            Arbetssätt...