Drabbar bara honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trasdockan
    • October 2011
    • 8

    Drabbar bara honor?

    Hej.

    Det verkar som att mina guppy honor drabbats av någon slags sjukdom.

    Det började med att två av dom blev smalare om magen, just där äggen ligger. De hade även svårt att röra på stjärtfenorna.

    Först trodde jag att det kunde bero på att jag släppt tillbaka några platy yngel från ett annat akvarium, och dessa förföljde dessa två lite extra. En dag hittade jag en av dom flytande på ytan. Dagen efter hittade jag den andra.


    Men nu ser jag även att min tredje guppy hona också blivit magrare men hon har inga problem med att simma och verkar må bra just förutom detta att hon blivit så smal.

    Hittade även ett av mina guppy yngel simmande upp-och-ned. Även denna var en hona.

    Jag har tagit prov på vattnet med en sån där sticka som mäter av det mesta och den visar inga fel. Kan det vara temperaturen på vattnet (som nu ligger mellan 23-25 grader) eller finns det någon sjukdom som drabbar just guppy honor?

    Mina platy honor/hanar och guppy hanarna visar ingen tendens till att ha drabbats av samma sak nämligen.
    Eller råkade dessa tre honor bara ha blivit "för gamla" på samma gång?

    Tacksam för svar.
    Wanna know my secrets?
    http://trasdockan.com
    Närmare än så här kommer ni inte..
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Hur länge har du haft fiskarna? När släppte du senast i någon ny fisk? Det är inte fel på temperaturen. Du kan ha fått in någon sjukdom, möjligen någon tarmparasit.

    Kommentar

    • Trasdockan
      • October 2011
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Hur länge har du haft fiskarna? När släppte du senast i någon ny fisk? Det är inte fel på temperaturen. Du kan ha fått in någon sjukdom, möjligen någon tarmparasit.
      Fiskarna har jag haft sen i höstas. Det har inte varit några som helst problem med dom innan. Tvärt om har de tyckts trivas väldigt bra då de 3 guppy honorna fått 20-30 yngel var i princip varje månad.
      Dessa yngel har jag då flyttat över till ett annat akvarium tills de blivit större och för nån vecka sen så flyttade jag över endel av dom till den stora tanken.
      Kan de då ha dragit med sig någon tarmparasit menar du?
      Finns det nått botemedel man kan köpa mot detta/nått annat man kan göra åt det?
      Wanna know my secrets?
      http://trasdockan.com
      Närmare än så här kommer ni inte..

      Kommentar

      Arbetssätt...