Simmar med öppen mun runt i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Simmar med öppen mun runt i akvariet

    Snälla hjälp!Såg att min ena neontetra simmar omkring med öppen mun i akvariet,inte vid ytan utan simmar omkring i sitt vanliga skikt.Såg att han har smalnat och har helt missat detta med munnen*skäms*Har räknat in dom varje dag men ej tänkt på det med munnen.Han försökte äta men kan ju inte stänga munnen!! Var på väg att ta upp honom för att avliva honom men ville inte stressa honom för mkt så gav upp efter ngr försiktiga försök.Har käken gått ur led eller vad har hänt?Vet att vissa kanske tycker jag är löjlig som ojar mig över en av många fiskar men för mig är dom viktiga allihop...
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det kan vara många saker som har hänt. Den kanske har blivit attackerad av någon annan fisk och fått en skada på käken, kanske blivit klämd någonstans. Käken kan ha gått ur led, som säger. En rätt ovanlig diagnos vore att den har fått jodbrist, med följd att den fått fiskvarianten av struma och därför inte kan stänga munnen.
    Vad man kan göra är möjligen att försöka ta upp den och stänga munnen på den, så att käkapparaten kanske "hoppar rätt" igen, men det är väldigt svårt på en så liten fisk. Sannolikt skadar man mera än vad man hjälper.

    Jag skulle tro att det bästa att göra är att avliva den, tyvärr.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kisekatten
      • January 2011
      • 126

      #3
      Jag avlivade den innan idag..hade samma tanke..att försöka stänga käken igen men tror att jag gjort mer skada än nytta.....usch.. Kunde inte låta den simma omkring o svälta ihjäl..

      Gälarna var lite bulliga..vet ej om det var för att munnen var såpass öppen eller struma som du säger..?Jodbrist?Hur kan man förhindra det hos andra fiskar?Visste inte ens att det var möjligt för fiskar att få..:-O

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Kisekatten
        Jag avlivade den innan idag..hade samma tanke..att försöka stänga käken igen men tror att jag gjort mer skada än nytta.....usch.. Kunde inte låta den simma omkring o svälta ihjäl..

        Gälarna var lite bulliga..vet ej om det var för att munnen var såpass öppen eller struma som du säger..?Jodbrist?Hur kan man förhindra det hos andra fiskar?Visste inte ens att det var möjligt för fiskar att få..:-O
        Man förhindrar det genom att ge dem bra mat. Alla köpta flingfoder är väl avpassade. Men det är högst otroligt att det var det.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Jag har både flingfoder från vitakraft,softgranulat från Sera,Malchips från vitakraft,dom får även gurka ibland fast där är ju klart ingen jod :-O Men dom får lite av både flingorna o granulaten så det blir ju lite variation där...malmaten får ju malarna till natten..

          Får bara hoppas att inga av dom andra fiskarna utvecklar detta

          Tack för svar..

          Kommentar

          Arbetssätt...