Återföra tillfrisknad fisk från karantän?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karl Holm
    • November 2011
    • 223

    Återföra tillfrisknad fisk från karantän?

    Jag har ett litet dilemma här och är osäker på hur jag ska göra. Det vore bra att få lite input från er andra.

    Igår morse när jag åt min frukost framför akvariet märkte jag att en av mina black molly-honor betedde sig lite udda. Hon låg nämligen i 45° vinkel bakom en rot och såg ut att sova. Lite konstigt med fullt ljus och övrigt liv från fiskarna, tyckte jag.
    Snart nog simmade hon därifrån, dock fortfarande i en 45° vinkel med huvudet upp. Sedan började hon kippa efter luft uppe vid ytan medan ett Endlers-yngel gick lös på henne(!) utan att hon orkade försvara sig nämnvärt. Detta fortskred i kanske en kvart innan hon fick spratt och for fram åt alla möjliga håll och upprepade gånger in i rutan.
    Efter det bestämde jag mig för att hon inte fick vara kvar i akvariet. I brist på ett ordentligt akvarium fick hon gå i den största skålen jag hade hemma med vatten från akvariet med småbyten då och då för att hålla vattnet fortsatt syrerikt. Maten jag gav henne ville hon inte ha.
    Nu, efter över ett dygn i karantän, har hon tuggat i sig maten och simmar ordentligt igen. Jag är rädd för att flytta tillbaka fisken ifall den är sjuk, men vill inte heller hålla den i skålen som är alldeles för liten och opraktisk. Det tredje alternativet, och förmodligen säkraste alternativet, är att avliva den. Hur tycker ni jag ska göra? Om det kommer till att låta henne "simma vidare", hur gör jag det bäst utan kladd och lidande?

    Min black molly-hane kolade vippen för någon månad sedan. Han var innan han dog så svag att han inte orkade simma alls utan flöt med strömmen. Han hade varit svag och passiv ända sedan inköpet, så jag tog honom för en gammal krake och besvor fiskaffären som sålde den mig. Nu misstänker jag dock fisktuberkulos. Vattenvärdena i akvariet är i övrigt bra och jag får inga utslag på nitrit överhuvudtaget. Göder med CO2 och PMDD. Resterande fiskbestånd är lika pigga och krya som alltid. Vad tror ni?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om karantänen skall ha någon funktion så skall den gå där i minst 14 dgr efter att den tillfrisknat så skaffa ett litet karantänsakvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Karl Holm
      • November 2011
      • 223

      #3
      Hmm, det kan ju vara ett övertygande argument för en motvillig sambo för att få köpa det där nanoakvariet jag spånat på. Toppen!

      Tack för hjälpen!

      Däremot undrar jag fortfarande, om/när det väl kommer till det: Hur avlivar man en fisk på bästa och minst plågsamma sätt för alla inblandade parter?

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Ursprungligen postat av Karl Holm

        Däremot undrar jag fortfarande, om/när det väl kommer till det: Hur avlivar man en fisk på bästa och minst plågsamma sätt för alla inblandade parter?
        Lite sent svar, ursäkta, men jag registrerade mig precis
        Försökt hitta svar på den här frågan förut själv, så om du fortfarande undrar så enligt en veterinär är minst plågsamma sättet att bedöva (snabbt hårt slag mot huvudet) och sedan snabbt skära av huvudet. Inte det lättaste sättet att avliva små firrar, men det snabbaste och minst plågsamma tyckte hon.
        De gånger jag har varit tvungen att avliva har jag fångat upp dem i en plastpåse med lite vatten, lagt den på en slät yta, och sen avlivat dem. Tänkte att då slipper de den extra stressen med att vistas utanför vattnet med.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • Cammie
          • February 2012
          • 1

          #5
          I själva verket vet jag inte hur man gör och se andra människor finns det ingen bra lösning.
          mulberry sverige

          Kommentar

          • Karl Holm
            • November 2011
            • 223

            #6
            Firren repade sig aldrig utan fortsatte simma i cirklar och loopar följt av en rad självmordsförsök. Sökte runt en del i forumet och kom fram till att övervåld var det humanaste sättet att avliva. Skopade över stackarn i en påse som svingades mot en bordskant för att bedöva innan jag krossade den. Trist. Resterande fiskbestånd har dock hållit sig friska och i gott skick, så jag tror inte det var något fel på vattnet snarare än den individuella fisken.

            Kommentar

            Arbetssätt...