Såå trött på detta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    Såå trött på detta!

    Hej!

    Mina fiskar skrubbar sig mot saker! :/ Dom har gjort det sedan starten i juli.. :/

    Jag har inte hittat någon lösning mot detta, fiskarna verkar må bra ingen har dött eller nåt sånt.. jag prövade medicinera med protozin. trodde först det var vitaprick, men då hade nog alla fiskar varit döda.

    Dom som verkar ''klia'' sig mest är nog barberna, botian, corysarna och siamesen.

    Det ser mest ut som om dom kliar huvet, jag har sökt, sökt och sökt efter symtom men hittar inga!
    Fiskarna skrubbar sig väll inte mot saker för att det är kul? nåt måste vara fel!

    Vad kan det vara!? :/

    Tack för svar!
    /Rasmus
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Jag skulle kolla vattenvärderna om jag var du, kanske byta vatten oftare.

    Kommentar

    • rasermusen
      • October 2011
      • 258

      #3
      Okej Äre dropptest som gäller då?
      /Rasmus

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        #4
        Ja, dropptester är det enda som funkar pålitligt (givet att sista förbrukningsdag inte passerat).

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Hej.
          Jag har uppmärksammat att några fiskar, inte alla, börjar klia sig vid just vattenbyten sedan avtar det. Kan det vara så för dig? Det kanske är mycket klor (eller annat jox) i ditt område eller så har du nya kopparrör i huset som fäller koppar? Använder du vattenberedningsmedel?

          Två erfarna odlare i vår akvarieförening har sagt det är bättre att byta vatten under veckodagarna än helgerna eftersom reningsverken häller i mer ämnen på fredagen för att det ska hålla hela helgen (och eftersom ingen kollar det över helgen). Jag vet inte om detta är sant men eftersom det låter rimligt, och eftersom jag i detta fall litar på auktoriteten, och eftersom det i mitt fall kvittade om att byta vatten på veckodagen istället för helgen så har jag övergått till det. Jag inbillar mig kanske, men jag tycker kliandet minskat vid vattenbyten. Nåväl tag detta för vad det är - en liten gissning som inte skadar.

          Kommentar

          Arbetssätt...