Kliande malawi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pennypopp
    • January 2010
    • 17

    Kliande malawi!

    Jag har googlat och sökt på zoopet ett bra tag nu om kliande malawi och inte kommit fram till något! Jag har kollat PH=8 KH=6 nitrit=0, nitrat och ammonium ligger på lägsta mätvärdet jag byter vatten med kolfilter och har testat att köra både med och utan salt inget har hjälpt! Vissa säger att det är normalt att malawi kliar sig lite då och då men min fråga är då vad är då och då? det känns väldigt godtyckligt? mina fiskar har inga utslag och verkar pigga men det är jobbigt att se dom klia sig alla fiskar är köpta på trop akvarieimport och ciklidplejset i nol. vissa säger att fiskar som gått i saltat vatten kliar sig i osaltat och vice versa någogn som har några bra svar på hur ofta då och då är? och någon om vet om nol och trop akvarieimport kör med saltat eller osaltat vatten.
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Värt att testa att använda vattenberedningsmedel, det är jag tvungen att använda vid vattenbyte i mitt tanganyika, annars visar de obehag och slår sig mot botten! Easy-life tycker jag är ett bra medel!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Hade så med mina ett tag men det gick över av sig självt. Parasit?

      Kommentar

      • pennypopp
        • January 2010
        • 17

        #4
        altså vattenberedningsmedel behöver man väl inte om man kör med kolfilter och har bra ph på kranvattnet och akvarievattnet är bra buffrat? jag är väldigt nyfiken på hur ofta då och då är det är så hjärtskärande när dom får sina små kliattacker. och om det va en parasit borde inte fiskarna vara trötta och uppvisa anda beteenden än att vissa kliar sig, det växlar rätt kraftigt mellan vilka fiska rom kliar sig! är det så att det är helt normalt och man bara får acceptera att de kliar sig? vissa verkar ha mbunas som aldrig kliar sig och det lär ju vara det bästa eller?

        Kommentar

        • pennypopp
          • January 2010
          • 17

          #5
          malawaianne eller kjell fohrman har ni inget långt och uttömmande svar till mig!

          Kommentar

          • pennypopp
            • January 2010
            • 17

            #6
            jag har precis bytt vatten o ser att temperaturen har sjunkit några grader, de kliar sig alltid mycket efter vattenbyten och nu spånar jag fritt här men: Kan det vara så att när det blir kallare vatten så får parasiter lättare att angripa och det är därför det kliar sig mer efter vattenbyte?

            Kommentar

            • laasesku
              • October 2002
              • 660

              #7
              Om de bara kliar sig ibland skulle jag inte åtgärda det. Men är det hela tiden så kan det vara något som spökar

              Kommentar

              Arbetssätt...