Sjukdom.. eller har hanen varit aggresiv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rredcichlid
    • December 2011
    • 61

    Sjukdom.. eller har hanen varit aggresiv?

    Upptäckte nu att två av mina tre apistrogrammor har blivit blekare/vitare på ena sidan av överläppen.
    Kan tyvär inte ta någon hyffsad bild, men färgen på det blekare ommrådet ser ut ungefär såhär:
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150674 Formen som scalarerna är inte lika.
    Det ser inte heller ut att vara bommulsaktigt som svamp brukar vara.

    Av ren otur så råkade jag få hem en apistogramma-hane istället för hona som har varit jäkligt aggresiv. Av för lite tid och dåliga vägar så har jag inte kunnat byta ut hanen mot en hona. Så det har gått 2 hanar och en hona. De två med den vita beläggningen raggar på varandra, matglada. BEter sig som vanligt. Mina hypoteser är:

    Antagligen så har hanen bitit dem på munnen, såg igår att honan är lite ljus vid ryggen och att det hänger lite lös fjäll där, antagligen har hanen bitit henne där.

    Eller så har den aggresiva hanen varit en stressfaktor och stressat dem så mycket så att deras imunförsvar har sjunkit och därav fått den vita beläggningen på ena halvan av överläppen.

    För några månader sedan behandlade jag karet med mycopur efter att en kolglödstetra blev flekare och hade två vita fläckar på ena sidan. Tror att jag doserade fel, medicinen hjälpte inte och jag tog bort tetran. På senare tid har några tetror försvunnit för mig.. För några dagar sedan så hade jag 5 nu har jag 4.

    Karet går med lite salt eftersom Nyckelhålsparet ser så hängiga ut annars.

    INFO OM KARET:
    240l
    Úngefär 60l byter varge vecka.
    Karet är värmt på ungefär 28grader.
    Under natten stänger jag av värmaren, för att stimulera naturen. Då sjunker tempen till ungefär 25.

    3-5 Ancistrusar
    2 Pakistanbotior
    1 Par nyckelhåls ciklider
    2 Guppy
    4 Kolglödstetror
    3 Apistogrammor Vejitor

    De får flingfoder för ciklider, någon sällsynt gång röda mygg och flingfoder för alla sorters fiskar.
    Ibland dropapr jag i en räka

    Vet ni vad det kan handla om?
    Om Den aggresiva hanen är problemet så åker han bort direkt
    Senast redigerad av rredcichlid; 05 January 2012, 13:11.
  • rredcichlid
    • December 2011
    • 61

    #2
    Jag hittade den 5:e kolglödstetran bakom mitt filter. Död. Den hade fastnat så långt in så ancistrusarna kudne inte nå den. I vattnet såg jag att det var som vitt ludd kring kroppen så antagligen har den ruttnat i akvariet ett bra tag nu.

    Kan den ruttnande tetran ha startat någon infektion som har satt sig på fiskarnas läppar?

    Kommentar

    • rredcichlid
      • December 2011
      • 61

      #3
      Ingen? Inte en enda tanke eller nått?

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Hej,
        Jag tror det är svårt för någon att ge ett bra svar. Jag är långt ifrån kunnig på sjukdomar men har lärt mig att försöka ha lite is i magen eftersom det är lätt att övertolka problemen. Några tankar dock:

        1) eftersom du bara sett blekning på apistorna och eftersom de fajtas en del låter det kanske som den troligaste orsaken. Ciklider överlag kan fajtas rejält både i revirstrider och inför lek. Har du observerat direkta munfajter eller är det mest stjärtbumpning?

        2) visst kan en död fisk som legat i akvariet orsaka sjukdomsproblem, men eftersom det dött ett antal tetrafiskar innan under viss tid så kanske inte är det som är problemet. För jag *tycker* att då borde du även se problem på andra fiskar.

        Men som sagt is i magen! Hoppas det reder sig.

        Kommentar

        • rredcichlid
          • December 2011
          • 61

          #5
          1) Hanarna har bara bråkat en gång då de fightades med munnen, men det var länge sedan. Kanske blivit sår som gett en infektion?
          Annars så är det mes att den aggressiva hanen nassar till honom i sidan, spänner upp sig och jagar bort honom.

          2) Jag har kollat alla djuren i karet. Det enda misstänksamma är en ancistrus som i den här länken har blivit ljusare med tiden.

          Dock så är han/hon mycket ljusare på ryggfläcken än vad den här bilden.
          När det gäller tetrorna så tror jag att de dör för att de fastnar bakom filtret. Titt som tätt så måste jag hjälpa ut tetrorna bakom filtret. Den enda som har visat sjukdom är den där som blev blekare och fick vita fläckar längst sidan.

          Försökte fånga upp hanen igår för att saltbada honom, men det är en äckligt smart fisk som gömde sig så fort jag kom i närheten.
          Kan säga att han har blivit lite skyggare och kommer bara fram när det är mat och ibland för att försöka ragga på honan.

          Kommentar

          Arbetssätt...