microskop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    microskop?

    jag har kollat på sjukdommar och de säger att man skall kolla på fjällen i microskop för att se vad de har för sjukdommar. Har ni det och hur gör ni då för att se på fjällen? för man kan väl inte ta loss fjällen?
    För om mina fiskar är sjuka så tror jag att den har costia men jag är inte alls säker då jag inte märker att den e sjuk på något vis o de i butiken sa att de bara är färg skifftningar på dem men jag är osäker hittar inga bilder heller så att jag kan gämföra.
    Men kommer leta vidare
    Senast redigerad av Carina_; 05 January 2012, 19:32.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Man brukar titta på skrapningar, dvs man tar en skalpell och skrapar av lite slem (och parasiter) från fjällen och stryker ut tunt på ett objektsglas, droppar på en droppe vatten, lägger på täckglas, och tittar i mikroskopet om man ser något.

    Costia brukar gå bra att upptäcka utan mikroskop, fisken ser ut som om den är dammig eller har gråaktigt puder på sig (lättast att se på områden där fisken normalt sett ska vara helt svart, som över pupillen). Fiskar med Costia brukar bli väldigt skygga och vilja stå och gömma sig. Här är en bild på en fisk med ett väldigt omfattande Costia-angrepp (klicka på bilden för större bild):

    Klicka på bilden för större version

Namn: Costia_DSC_1100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,1 KB
ID: 2138307
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Carina_
      • August 2010
      • 207

      #3
      ok då hänger jag med. Men mina scalarer ser inte ut så alls o de vill vara nära mig o de äter bra så jag får fortsätta o försöka ta kort på honom och se om jag inte kan visa er den, men som sagt han har hela tiden fel sida till mig och det är två fjäll som är vitare än de andra då han är svart så kan vara att jag överreagerar men jag tycker inte det ser riktigt normalt ut.

      vad skulle hända om jag medicinerar mot costia o de inte har det?
      Hur hade ni gjort?
      För om den är sjuk så har den haft det med sig sedan butiken och så har det blivit sämre sedan han flyttade in hos mig för han har pytte lite svamp också på en fena men som sagt var det är pytte lite.

      Men har bara medicinerat en gång o det var i mitt förra kar när de fick bukvattensot. Så jag har ingen stor erfarenhet av sjukdommar. Och nu har jag inte gjort samma fel med det nya karet som det gamla så jag hoppas att den blir frisk av sig själv om det är möjligt.

      För alla vattenvärden är bra och jag tog mulmen från det gamla karet. (det var över ett år sedan det fanns bukvattensot där så det var bra mulm) Och jag har inte för många fiskar o de får varierad kost och jag tror inte att jag övermatar dem.
      Och tempen ligger som den skall. Men som sagt var de blev ju stressade i flytten och de hade de från butiken.

      Oj såg nu att jag var otydlig, jag hittar inga bilder som är tydliga nog på svarta scalarer om det är vanligt med deras skiftningar i fjällen.
      Men jag är ju ledig idag så om jag så än skall ta 1000 kort så borde ett lyckas
      Senast redigerad av Carina_; 05 January 2012, 13:28.

      Kommentar

      • Carina_
        • August 2010
        • 207

        #4
        Nu lyckades jag ta en bild som är lite ok

        Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Carina_
          • August 2010
          • 207

          #5
          såg nu att de andra med blir sådana hära då kan det väl inte vara något vanligt om de börjar sprida sig detta eller?
          eller är jag nojjig å så har dem i butiken rätt? Har tittat på bilder på nätet på svarta scalarer o inte kunnat se om de ser sådana ut.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det ser mera ut som skrapmärken. Har de slagits något?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Carina_
              • August 2010
              • 207

              #7
              inte hos mig här har de bara pussats men de hade inget stort kar i djuraffären och de var 6st i det karet så de kanske bråkade där.
              Fast om det skulle vara så så är de ju inte sjuka =)
              för nu har de ju blivit tamare om man säger så så jag kan ju ha missat att alla har haft sådana märken men han som är på kort syns det tydligast på och han har verkligen mest.
              Då får jag fortsätta o hålla koll på dem bara då

              Kommentar

              Arbetssätt...