haj och kai (KOI)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wachtmeister
    • January 2012
    • 4

    haj och kai (KOI)

    Hejsan!

    Är ny här på forumet!

    Köpte dessa koifiskar för ca 2 år sen, på trädgårdsmässan i Stockholm, döpte dom till hai och kai direkt efter köpet! :-)
    Hai är svart och kai vit! Har dessa på sommaren i en damm tillsamman med andra koifiskar och det har inte varit några problem! Första året trodde jag hai hade dött, då jag inte hittade den fråns jag tömt dammen nästan helt där den låg och tröck på botten, och växt till sej till den dubbla storleken jämfört med de andra! Tror även dessa två fiskar har sett till så att det har blivit massvis med yngel i dammen 2ggr per sommar! Tar ju in dessa till en damm som jag byggt inne så de lever i rumstepratur, har inte varit nåt problem förut! Men nu till frågan, kai har blivit sjuk, den vita alltså, den har under några veckors tid simmat med ena sidan uppåt, ibland vänder den upp och simmar normalt, finns det nåt att göra vad kan det vara hur ska jag göra!? Lite tragiskt för den svarta Hai, verkar må dåligt för att kai mår dåligt även den äter sämre och åker som och vaktar kai hela tiden, "passar" up den liksom!! verkar även som att stjärtfenan på kai pekar lite snett liksom!!?!?

    mvh

    Mats!

    tack på förhand..... :-)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen


    vad har du för värden på vattnet där inne? temp, nitrit,ph etc etc.

    Kommentar

    • wachtmeister
      • January 2012
      • 4

      #3
      Förstog att jag skulle få svaret...,-) Men har faktiskt inte kollar, har alltid gjort så att jag gjort rent filtret bytt lite vatten då och då osv..har aldrig varit nåt problem, men i och för sej är inte det nån ursäkt att jag ska ha kollat värdena..... Men om värdena är åt helsike vad ska jag göra då?? Kommer fisken att tillfriskna av det?? Övriga ca 12 fiskar mår ju bra, så du/ni vet, som det ser ut, äter och full fart...:-) Tack för det snabba svaret.....

      Mats

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        okej vad har du mer för fisk där då? o hur stort är det?

        beror ju på vad det är för värde som är knas. är det tex nitrit så är det ju stora vattenbyten varje dag i en vecka samt kanske nitrivec. har du nån bild på fisken? det kan ju vara nån sjukdom?

        Kommentar

        • wachtmeister
          • January 2012
          • 4

          #5
          ska fixa kort, mestadels koi och några guldfiskar...... Så den kan tillfriskna? Är det vanligt att en annan fisk "sörjer" som nu hai verkar göra??

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            eftersom ingen av dom andra fiskarna är "onormala" så kan det ju vara en sjukdom och inte nitritförgiftning eller att värdena är knas. ett foto är nog bäst.
            den simmar helt normalt i övrigt? altså, den simmar inte in i inredning och andra saker? det är bara att den vänder sig på sidan?

            Kommentar

            • wachtmeister
              • January 2012
              • 4

              #7
              som oftast ligger den och trycker i en "gömma" och ligger då på sidan, den svarta hai brukar då ligga och vakta utanför....

              Kommentar

              Arbetssätt...