Sjuk öronål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angelicamedc
    • July 2011
    • 5

    Sjuk öronål?

    Jag köpte tre svärdsbärare och tio neontetror i Uppsala i torsdags och en av svärdsbärarna, hanen, dog på nyårsaftonsmorgon (lördag). När jag upptäckte svärdsbäraren så va han vit och min ål hade bitit i buken. Sedan igår har jag inte sett av henne så mycket och nu igår såg jag och min syster att hon är svullen runt munnen, ögonen är svullna och är jätte lat, nu ligger hon mest på botten. Annars brukar hon vara väldigt aktiv både dag och natt. Nu i morse har hon blivit lite mer svullen runt munnen men såg att hon simmade upp mot ytan och tog luft.


    Kan jag bota henne med någon medicin? Eller är det helt kört?
    Angelica
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Du kan prova att byta 50% av vattnet och tillsätt 1dl salt/100L vatten, beräkna saltet för hela karet och inte bara det vatten du byter! såna här saker uppkommer oftast om miljön för fisken inte är så bra tex. olämpligt sällskap som stressar, dåliga vattenvärden pga dåligt filter, för få vattenbyten, övermatning mm.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • angelicamedc
      • July 2011
      • 5

      #3
      Okey. Men ingen annan fisk har blivit sjuk. Kan det inte vara farligt om jag tillsätter salt till karet? Ska jag plocka ur fiskarna och låta saltet verka något dag?

      Förutom neontetror och svärdsbärare så har jag;
      Glödbandstetra
      Kilfläcksrasbora
      Vildguppy
      Äppelsnäcka
      Ancistrus

      Klarar dessa fiskar av saltet?

      Tusen tack för ditt svar!
      Angelica

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        ja de klarar så lite salt som vi pratar om här, det saltet gör är att stärka fiskens slemhud och utjämna skillnaden mellan salthalten i fisken och i vattnet (vattnet i sötvattenfiskens kropp innehåller mer salt än akvarievattnet), detta spar energi för fisken och får mer kraft till att tillfriskna!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • angelicamedc
          • July 2011
          • 5

          #5
          Jag hann inte salta av akvariet. Hon låg på rygg i sin kruka imorse

          Ska jag salta av akvariet ändå? Om sjukdomen/sjukdommarna finns kvar?

          Förresten, kan man köpa vanligt salt i butik? Utan jod det vill säga. Eller behövs det något speciellt akvariesalt?

          Tack igen!
          Angelica

          Kommentar

          Arbetssätt...