Vit mun, culumnaris/mögel/svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Vit mun, culumnaris/mögel/svamp?

    Är det någon som kan urskilja vad detta skulle kunna vara för sjukdom? Det är två skalare som har en vit mun, först va det bara vitt. Men nu har det börjat bli som ett litet litet sår, detta har tagit säkert 2-4 veckor, så det går otroligt långsamt.

    Här har ni en tetra och en regnbågsfisk med tidig columnaris. Om den inte behandlas äter bakterien bort köttet, och fisken dör så småningom av sårchock, sekundära infektioner, eller när bakterien når vitala organ. De första vita bölderna sitter oftast på munnen (kallas då "munröta"), vid basen av ryggfena, eller i stjärtfenan ("fenröta"), och ofta på exakt samma ställe hos alla fiskar av samma art som drabbas.

    Columnaris är mycket vanligt. Jag har ingen statistik men mitt intryck är att det är en av de allra vanligaste fisksjukdomarna nu för tiden. Det är mycket smittsamt.
    Kan det vara denna sjukdommen och OM det är det, med vad och hur ska jag medicinera?

    Och gott nytt år!
    Bifogade filer
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    Jag tror att hade det varit bakterier hade.dom redan varit döda.
    Svamp gissar jag på.

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Ursprungligen postat av freddi36
      Jag tror att hade det varit bakterier hade.dom redan varit döda.
      Svamp gissar jag på.
      Ja det känns nästan som att händelseförloppet är alldeles för långsamt. Och har inte sett det minsta på fenrötterna heller, vilket visst skulle vara väldigt vanligt.

      Svamp, är det salt som gäller eller är det någon medicin också? Och smittar det?

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Läste denna:



        Vad är det bästa att göra, karantän eller hela karet? Jag har ett 54L som står tomt, men det är 2-3 skalarer som ska dela på detta isf, så det känns lite risky det också

        Och är det bara att åka till akvariebutiken och be om medicin mot svamp eller är det något speciellt man ska sikta in sig på?

        Edit: Får bli en jäkla massa frågor på en gång!

        Om jag ska ha i salt, är det bara att drutta ner 1DL/100L direkt, och sen inte mer föräns man gör vattenbyte om det inte blivit bättre?

        Läste en del om dessamor, är det något man ska satsa på, alltså att man tar både mot svamp och bakterier, eller ska jag leta efter något bara för svamp?
        Senast redigerad av Vanish; 31 December 2011, 11:29.

        Kommentar

        Arbetssätt...