Grå hinna på scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Grå hinna på scalarer

    Tjenare behöver lite rådfrågning hur man skall göra. Det är så att min scalarer har som en ljusgrå hinna. Ser ut som om det är i slemlagret på huden. Misstänker att apistogramma honan är på g och få något med ögonen. Jag har en hel del annan fisk där i med.

    Info akvarium 225L

    Invånare 2 scalaren varav 2 vuxena, 4 gurami, 2 apistogramma, 10 neoner samt lite små barber och små malar.

    Det värkar bara som att det är scalarerna som är drabbade. Hinnan är svår att se syns ej på bil därav inget foto.

    Detta va för 2 månader sedan bebot av Malawi. nu är det lite rötter samt samt ursprungligt bottenmaterial. Dessa fiskar som är drabbade har varit ca 3 veckor i akvariet.

    Övrigt så äter dem bra och ser pigga ut.

    Jag har testat salta ganska så hårt utan resultat och höjt vämen lite. bytt vatten först 50% dag 2 30% 3 och 4 10%

    Hur göra nu gillar inte att medicinera men vad tycker ni ska man hutta i lite medicin till dem isf vilken. Någon ide vad dett kan vara. reaktion emot vattnet.
    Min tanke är svamp eller saltrester från tiden med malawi frätskador ? dock fina fenor
    Tackar på förhand
    Senast redigerad av Gäst; 28 December 2011, 23:15. Anledning: lagt till bild
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Sök på nätet efter Costia, Trichodina, Chilodonella och Oodinium om det inte är en hel massa små prickar då är det nog Ichthyophthirius multifilis alias vita prick.
    Jag tror du hittar din sjukdom och botemedel där. Salt är ingen bra lösning för de fiskar du har!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Gå och köp medicin i morgon jag tror du kan chansa på att det är något av trilogin Costia, Trichodina, Chilodonella.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av Dev
        Det är då samma som emot vitaprick ?
        Ja, jag tror det men är ej säker. Det borde i alla fall vara något liknande.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Dev
          Det vart inget handla medisin idag. Nu på morgonen hittatde jag den död med illröda fenor
          Ja dessa sjukdommar är ofta dödliga om man inte ser det i tid.
          Har du haft i medicin i akvariet?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          Arbetssätt...