vad e de för fel på min diskus?=(....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yjoda
    • August 2011
    • 34

    vad e de för fel på min diskus?=(....

    min diskus har fått nån konstig åkomma som jag inte hittar att läsa om jag lägger upp bilder o visar hur det ser ut. hoppas nån har erfarenhet av detta o kan hjälpa mig.
    mvh mathiasKlicka på bilden för större version

Namn: DSC_0541.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,8 KB
ID: 2182886Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0543.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,5 KB
ID: 2182887Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0545.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,2 KB
ID: 2182888
  • yjoda
    • August 2011
    • 34

    #2
    ojdå missa att tala om vad de va. pigment fläckarna är jag medveten om o håller på att loborera fram ett foder som får fläckarna att försvinna. det jag är orolig över är dom vita grejjerna som är längst fram p¨å diskusen på näsan så att säga o snett bakom ögat ser ut som vita maskar som är på väg ut

    Klicka på bilden för större version

Namn: diskus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,1 KB
ID: 2138188
    Senast redigerad av yjoda; 28 December 2011, 21:25.

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Hole in the head, Flagelat behandla.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Är det verkligen HIH. Hur länge har dem varit där blir dem värre, alltså om det startade från en liten prick och blir större? Men som Kaj sa kanske lika bra och medisinera.

        Kommentar

        • yjoda
          • August 2011
          • 34

          #5
          började för 2 veckor sen. då fick jag tipps om att ha i lite salt. såg lite bättre ut efter ett tag sen kom de tillbaka. ska jag isolera just den diskusen lr ska jag medicinera hela karet o vad ska jag medicinera? har furanol och spirohexal (hole disease) hemma

          Kommentar

          • yjoda
            • August 2011
            • 34

            #6
            oj nu blir jag riktigt orolig. isolreade diskusen i en 100 liters burk började med vatten byte på mitt 540 som den tidigare gått i o nu ser jag små bruna kryp som fastnar på glaset o kryper runt o hoppar tyvär va dom för små för att få med på bild vad är detta för nått??????

            Kommentar

            • Gobi112
              • December 2011
              • 229

              #7
              Ursprungligen postat av yjoda
              oj nu blir jag riktigt orolig. isolreade diskusen i en 100 liters burk började med vatten byte på mitt 540 som den tidigare gått i o nu ser jag små bruna kryp som fastnar på glaset o kryper runt o hoppar tyvär va dom för små för att få med på bild vad är detta för nått??????
              troligen nån sorts parasit

              Kommentar

              • yjoda
                • August 2011
                • 34

                #8
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0551.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,0 KB
ID: 2138189 där fick jag en bild. de bästa jag kunde åstakomma med min system. de är dom små rackarna som är alldeles ovanför vattenytan

                Kommentar

                • yjoda
                  • August 2011
                  • 34

                  #9
                  usch usch usch. jag som trodde allt va bra o att fiskarna mådde prima har haft rom läggning från mina diskusar skalarer o multispinoser bara nu i december. o då fick man ju för sig att dom trivdes o mådde prima. usch vilket dåligt samvete jag får

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Hiht är ingen akut sjukdom det du ser nu som ser ut som vita pormaskar är upplöst bindväv som tränger ut och dessa lämnar ett hål efter sig därav namnet. De flesta diskus har flagelater på sig men ibland (varför finns flera teorier) men om de får rätt förutsättningar så tar de över och då kommer dessa problemen. Flagelaten (oftast Spironucleus) behandlas med främst metronidazole preparat Det finns flera preparat i handlen Hexa ex, flaggelol, Octocin o spirohexal som du verkar ha hemma.
                    Behandla enligt föreskriften se bara till att preparatet förvarats rätt och att datumen inte gått ut för då kan det vara verkningslöst o då är det bättre o köpa nytt. Kör en eller två kurer på parasiten kan leva i cykler, mata därefter men omväxlande näringsrikt foder så brukar hålen växa igen på någar veckor.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • yjoda
                      • August 2011
                      • 34

                      #11
                      tack alla för hjälpen. preparaten jag hade hemma hade gått ut så vi in o köpte ny medecin idag o vart rekomenderad octozin som skulle vara bra sen de vart en omgång av de. hoppas de hjälper. tycker jag varierar kosten ganska duktigt. matar dom med ciklid flingor, granulat, flytande ciklid pellets, färg flingor osså massa olika frysfoder.

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Kan du få tag på mask så är det ett ypperligt rehab foder.
                        Sista vändan jag körde diskus så fick jag tag på en grupp med HIH nästan gratis från en handlare, fick ordning på hela gruppen endast med bra vatten och varierad kost.
                        Systemet hade massiva filter kontra vattenvolym och bra gömställen, ca 20% VB i veckan...

                        Jag medicinerade förr och det fungerade med, att välja min mera low-tech metod är dock mycket mer osäker.

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        Arbetssätt...