Vita pricksjukan = Döden ??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Vita pricksjukan = Döden ??????

    Jag har fått vita prick i mitt stora akvarium, och jag behandlar just nu med Costapur. Problemet är att flera av fiskarna har dött för mej. Kan de dö av Vita Prick ?????

    Flera scalarer har gått åt. 4 chokladciklider (rätt små) är borta. Paletthonan har dött och flera utav stimfiskarna har gått åt (sorgmantel, kardinal och Svart fantom)

    Kardinaltetrorna kan det vara Scalarena eller en hybrid ( har försökt fånga upp den men inte lyckats) som jag har gående i karet, som kan ha plockat. Det vet jag inte. Men Scalarena, paletthonan och Chokladcikliderna är för stora för att hybriden ska kunna ta dem .....Tror jag iaf......, Och som jag funderar nu, att det är vita pricken ....Eller medicineringen (???) som har tagit dem.

    Jag har kollat vattenvärdena, och de är perfekt. Nitrit=0 Nitrat=25 Ph=6,9 Temp=27 garder
    Det är bra flöde på pumparna. Fiskarna som är kvar lever och mår tillsynes bra. Vita pricken är nästan helt borta, har några få prickar kvar på enstaka fiskar.

    Kan jag ha en "lönnmördare" i akvariumet ??? eller är det som jag tror att det är vita pricken, som av någon anledning har tagit knäcken på fiskarna ??

    Tacksam för snabba svar.

    Ps. Akvariumet är på 720 liter och tätplanterat. Har även äppelsnäckor i det (Pomacea diffusa) ds.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Ja dom kan dö av vitaprick.. Jag hade en Molly som fick vitaprick den dog.
    /Rasmus

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Hmmm....jag trodde inte att det var dödligt för fiskarna, men det är kanske det då. Har ju haft vita prick tidigare, för länge sedan, men jag tror inte det var nån som dog då ....Fast jag minns inte riktigt
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Här strök 90% av beståndet med! Jävla skit-sjuka dedär.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Okej, då har jag lärt mej något nytt. Men det känns skönt att ha fått en förklaring på massdöden iaf. Särskillt efter att min snyggaste, största slöjscalare låg och flöt imorrse. Det5 var ett mycket hårt slag för mej. Jag har bara kvar 5-6 st, av 20 scalarer, nu efter detta
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Det suger älgpung :/

            Jag tror att det beror på hur länge de är sjuka innan medicinen kommer i. Jag kör på faunamor och den blev nådastöten för de sjuka fiskarna. Min fina Macmasteri-hona sög hårdast :/

            Jag river karet på onsdag då grejerna däri gör sig bättre i mitt kommande projekt.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Vitaprick är aldrig roligt..,

              Men skaffa ett uv filter . Det gör susen kör det igång x antal dagar ta det sen på timmer så det går bara på natten ett tag. Då försvinner sjukdomen. Behåll sen uvt ifall att ,


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Mathias: Det dröjde ett tag innan jag upptäckte det, tyvärr Akvariumet är mycket tätplanterat, och de sjuka gömde sej i växtligheten. Jag upptäckte det först när Scalarena började dö av undan för undan. 12 Scalarer på 2 dagar (tror jag det var) dagen efter låg 4 av chokladcikliderna samt några tetror och flöt. Dag tre hittade jag ytterligare en scalar samt paletthonan flytandes. Behandlingen avslutades i Fredags, men trots det så låg min snyggaste slöjscalare och flöt i morse. Jag höll på att börja grina om jag ska vara helt ärlig

                Jag plockade upp de enstaka som hade kvar prickar efter första behandlingen, så i stora karet är det nu inga som har prickar kvar. Har även varit mycket noga med att plocka upp de som har dött. Så jag tror jag har fått bukt med infektionen, åtminstone just för tillfället.

                Majk01 : Jag har UV-filter i karet, det har jag haft hela tiden Men jag blev rekomenderad att stänga av UV-funktionen under behandlingen, och det har jag gjort. Ska göra ett delvattenbyte i kväll, och då tänkte jag koppla in UV-filtret igen
                Senast redigerad av ciklidtok; 25 December 2011, 13:02.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Carina_
                  • August 2010
                  • 207

                  #9
                  Vad tråkigt att de dött =(
                  Det är det som är så tråkigt när man får sjukdom man blir så ledsen och då är det lätt att ge upp karet =( Men tur att en del fiskar lever o mår bra =)
                  Hade inte heller någon aning om att de kunde dö av vita pricken.
                  Hur ser en slöjscalare ut och hur får man tag i dem?

                  Kommentar

                  • Majki01
                    • May 2010
                    • 769

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    Mathias: Det dröjde ett tag innan jag upptäckte det, tyvärr Akvariumet är mycket tätplanterat, och de sjuka gömde sej i växtligheten. Jag upptäckte det först när Scalarena började dö av undan för undan. 12 Scalarer på 2 dagar (tror jag det var) dagen efter låg 4 av chokladcikliderna samt några tetror och flöt. Dag tre hittade jag ytterligare en scalar samt paletthonan flytandes. Behandlingen avslutades i Fredags, men trots det så låg min snyggaste slöjscalare och flöt i morse. Jag höll på att börja grina om jag ska vara helt ärlig

                    Jag plockade upp de enstaka som hade kvar prickar efter första behandlingen, så i stora karet är det nu inga som har prickar kvar. Har även varit mycket noga med att plocka upp de som har dött. Så jag tror jag har fått bukt med infektionen, åtminstone just för tillfället.

                    Majk01 : Jag har UV-filter i karet, det har jag haft hela tiden Men jag blev rekomenderad att stänga av UV-funktionen under behandlingen, och det har jag gjort. Ska göra ett delvattenbyte i kväll, och då tänkte jag koppla in UV-filtret igen
                    Om du kör uvt och endå får så pass stor spridning av pricken, då kör du antagligen för klent uv.

                    Självklart ska det stängas av under en behandling. Precis som man inte använder pmdd och uv samtidigt. Det slår ut vissa ämne..

                    Men med ett uv igång så ska det egentligen aldrig komma så långt att man behöver medicinera .


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Uv fungerar inte på vita prick För att UV skall fungera krävs att sjukdomsaltraren passerar förbi UV ljuset. Vita prick sprids inte så. Jag harde gjort ett stort vatten byte kansek 70-80 % behandlat med något vitaprick medlen samt höjt tempen till 30-31 grader ett tag. Vilket de flersta vita prick varinater inte gillar.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #12
                        Självklart sprida det via vattnet...

                        Du säger emot dig själv lite...

                        Uv gör ingen nytta för det inte passerar där.. Men jo det gör det...

                        Om det inte gick i vattnet. Då hade absolut inte ett vatten byte gjort nytta heller.
                        Senast redigerad av Majki01; 25 December 2011, 16:15.

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          Det tycker jag inte

                          Den vuxna parasiten är en knapp millimeter stor och dess yta är täckt av cilier. Huden hos en fisk som smittats med parasiten är täckt av vita prickar, även gälarna angrips och slemutsöndringen ökar. Fiskarna hoppar då de försöker bli av med parasiterna. Parasiterna lever inne i fiskens hud varifrån de tränger ut då de blir vuxna, de lämnar ett litet sår efter sig. Parasiten sjunker till bottnen, kapslas in och börjar dela sig.
                          Ett Uv filter når knappast in i fiskens hud inte heller ner i bottenbeläggningen där parasiten förökar sig. Ett vattenbyte hjälper för den delen inte heller, då det inte handlar om en frisimmande parasit.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            Har man en ström och ett uv filter det går in i.. Så gör det självklart nytta... Det avbryter inte pricken i fisken... Men det avbryter det innan det sprids .... Då inget vatten i ett akvarie är stilastående så går alltid en vis procent av det som "sjunker" in igenom uv filtret...

                            Jag vet att ett uv filter hjälper då jag alltid använt det. Och jag vet också att 90 procent av dom som kör saltvatten också behandlar det på det sättet...

                            Uv filter är ingen "akut" åtgärd

                            Det är en långsiktig åtgärd..

                            Precis som nitroglycerin vid kärlkramp
                            Och Trombyl vid långsikt.


                            För att förebygga...


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Senast redigerad av Majki01; 25 December 2011, 16:32.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Det finns en uppsjö av mediciner mot vita prick. De flesta fungerar mycket bra. Men man skall veta hur sjukdomsförloppet fungerar. Det hela är en 3 stegsraket.

                              Stadie 1, det man ser: Vita små cystor som innehåller den inkapslade parasiten. Inte mycket att göra åt i detta skede.

                              Stadie 2: Cystan/Kapseln ramlar av och sjunker till botten. Inte heller här kan man göra mycket. Naturligtvis kan man slamsuga botten, växter osv men man missar garanterat ett stort antal cystor.

                              Stadie 3: Kapseln spricket och ut strömmar tusentals nya parasiter som far runt i vattnet och letar efter ett värddjur. Det är nu man kan komma åt dom. Det är faktiskt ganska enkelt att komma åt dom och döda dom i detta skede. Det är endast här som medicinen år verksam.

                              Hela den har cykeln är temperatur beroende och som Kaj säger, höja temperaturen är ett bra sätt at bli av med otyget. Dels snabbar det upp förloppet och sedan tål parasiten inte höga temperaturer (30 grader och över).

                              Vad många tycks glömma är de efterföljande problemen. Varje liten prick lämnar efter sig ett litet sår som lätt blir infekterat. Jag tror faktiskt fler fiskar dör av detta än av parasiten själv.

                              Som vanligt en liten pekpinne: Om man lär sig att upptäcka denna sjukdom genom att titta på sina fiskar ofta och noggrant behöver i princip ingen fisk dö av detta. Ser man små vita prickar på fenor och vid fenroten på flera fiskar samtidigt har man ganska säkert fått en vitaprick infektion i akvariet.

                              I ett tidigt skede är det ingen panik. Man kan i lugn och ro inköpa medicin och sedan vrida upp temperaturen så högt man kan beroende på fiskarna. Man vinner ingenting på att ta ur fiskarna utan det är hela akvariet som skall behandlas. Ett viktigt undantag kan vara fiskar som inte tål den medicin man använder. Då får man ta ur dessa och ge dom en alternativ behandling.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...