Massdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makaon
    • January 2007
    • 13

    Massdöd

    Hej
    Jag vet inte vad jag ska göra med mitt akvarium. Jag har haft akvarium i över 10 år men står nu inför en ny situation. Fiskarna dör en efter en. De enda som tycks må bra är dvärgguramisarna.... Men nu ska jag försöka göra detta på rätt sätt genom att svara på Kjells frågor

    1/ Hur stort är akvariet?
    Akvariumet är på 100 liter
    2/ Vilken filtrering använder du?
    Innerfilter, fluval U3 (inköpt för kanske 1 månad sen)
    3/ När startade du akvariet?
    Oj.... jag hade det i min förra lägenhet och i denna lägenhet har jag bott sen 2006. Akvariumet har varit igång hela tiden.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Nepp
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    1 dvärggurami hanne, 1 dvärggurami hona (båda köpta för ca 2 veckor sen, så inte fullvuxna), 1 ancistrus (stor, gammal i gamet), 1 corydoras (också gammal i gamet), 2 platyhanar (köpt samtidigt som guramisarna). EVENTUELLT har jag en till corydoras.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Vallisneria och svärdsplantor. Vallisnerian trivs, sprider sig och får trimmas ofta. Svärdsplantorna är 3 till antalet och ca 1 dm höga. Hade tidigare en svärdsplanta som tog upp ungefär hela akvariumets yta. Dessa tre är skott från den. Den stora svärdsplantan flyttade för över en månad sen.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Mitt enda sätt att mäta KH är tyvärr med multistickor (JBL) som har blivit för gamla. pH har jag precis köpt Seras dropptest istället. KH enligt multisticka är nånstans mellan >4d och >7d. pH enligt dropptest är 8,0
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    KH enligt multisticka är närmare >7d än vad kranvattnet var. pH enligt dropptest är 7,0. nitritvärden enligt dropptest (nytt Sera) är 0,0.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Lite si och så med hur ofta jag byter vatten. Byter alltid ca 25-30 liter (dvs tre 10-liters hinkar men de är ju inte fulla till bredden).
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    I förrgår bytte jag ca 25-30 liter (och dagen innan där samma sak).
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Ja för två veckor sen köpte jag 2 dvärggurami och 3 platy. Ingen karantän innan
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej (bor i lägenhet)
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    tetrapro fling och tetratabimin tabletter.
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    För ca en vecka sen såg jag att svärdbäraren drog ihop bakfenorna. För fyra dagar sen fick jag plocka upp min stora och flera år gammal (gammal i gamet) praktbotia, samt en platy som jag också haft länge. Inga symtom förutom att de dragit ihop fenorna lite (det har jag bara sett på svärdbärare och platy).
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    4 dagar sen plockade jag samtidigt upp 1 praktbotia och 1 platy. Senare samma dag plockade jag upp ytterligare 1 platy (också haft sen länge). 2 dagar sen var det dags igen denna gång en ancistrus (gammal). Idag har jag plockat upp 1 svärdbärare (gammal) och 1 platy (köpt för 2 veckor sedan).
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Jag har inte matat sen jag började plocka upp döda fiskar. Innan märkte jag inget.... Jag har sett hur platy har simmat ryckigt.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Såg på svärdbäraren att det var några få luddprickar på stjärtfenan. Annars inget.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej (bortsett från ett av delvattenbytena med ektozon salt).
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Tror jag har beskrivit det innan, men jag kan göra ett tillägg. I våras var mitt akvarium släckt i några veckor. Min lysrörsarmatur tackade för sig och det tog lite tid innan det nya jag beställt kom fram.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja och nej. Första praktbotian såg jag död på kvällen. Dum som jag var så hoppades jag att de inte alls var död så den fick ligga tills imorgonen därpå!

    Hoppas någon kanske har varit med om samma sak och har lite tips på vad jag gör nu? Tänkte fortsätta med dagliga delvattenbyten (bommade igår kom hem halv tolv på natten med huvudvärk, gick och la mig direkt).
    De gånger mitt akvarium förr har strulat så har jag ALLTID vetat vad det berott på och vad jag ska göra för att bli av med det. Men denna gång är jag nollställd.... Detta är första gången sen jag flyttade hit som mitt akvarium strular (så det händer inte ofta).

    Hoppas på hjälp! Kvar av mina "gamla" fiskar finns endast 1 ancistrus och eventullt 2 corydoras (minst 1) och det gör OOONT.

  • VeoliaOfScania
    • July 2011
    • 48

    #2
    De där frågorna är svåra att se svaret på så länge båda är i samma typsnitt/stil. Men om vi säger såhär, några extra frågor:

    Ser vattnet grumligt ut? Hur ser i så fall Nitrit/Nitrat-värdena ut?

    Hur många fiskar av varje art har du kvar?

    Har själv haft många dödsfall av neontetror på samma gång utan någon större förklaring än att det var typ vanlig spädbarnsdödlighet (eller yngeldödlighet) Neonsjuka förekommer inte hos mig

    Men att svärdbäraren dog av svamp känns långsökt, borde väl ta längre tid än så?

    Kommentar

    • Makaon
      • January 2007
      • 13

      #3
      Jag är inte så van vid forumet och råkade trycka lite så allt blev samma font och färg...
      Vattnet är inte grumligt. Luktar dock skunk (sumpdamm typ). Har inget nitrit. Nitrat har jag tyvärr inget test för. Endast multisticka med utgånget datum.
      Just nu har jag kvar 1 ancistrus, 2 platy hannar, 1 (ev 2) corydoras (okänt exakt vilken, men inte "vanlig" pansarmal). 1 dvärggurami hanne och 1 dvärggurami hona. Jag har haft 6 fiskar som dött på fyra dagar (varav de två sista nu inatt). Endast på svärdbäraren (hade bara 1) som jag sett luddprickarna. Tycker också det känns långsökt. Försöker skriva allt jag kan komma på

      Temperaturen är 24, brukar ligga på 25-26 ska testa doppvärmaren ifall den fortfarande fungerar. Men kan 24 grader förklara fiskdöden?

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        24 grader förklarar ingen fiskdöd, det är en bra temp.

        När och hur ofta byter du vatten? Vad har grumligt vatten med nitrit att göra?
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Makaon
          • January 2007
          • 13

          #5
          Jag är kanske slarvig med mina vattenbyten. Det sker ca 1 gång per månad.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #6
            Det är svårt att komma med några svar men filterbytet kan ha ställt till det, eftersom det tar ca 1 mån. innan det fungerar fullt ut! Du säger också att vattnet luktar sump, du kanske har rötter som har börjat ruttna och då belastar vattnet hårt!? Vattenbyte med vattenberedningsmedel och 0.5dl salt/100L kan ge fiskarna amnesti!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Byt 30-50% i veckan
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Makaon
                • January 2007
                • 13

                #8
                Förstår att det kan vara svårt att svara på.
                Du där sa du nånting, jag ska klämma lite på min rot och se hur den känns. DET kan ju dessutom förklara varför ancistrusarna flytt från roten....
                Ska jag göra dagliga vattenbyten? Har gjort ett med bordssalt utan jod (kanske ½ msk), ett med ektozonsalt (1 msk). Alltid vattenberedningsmedel. Har även hällt i FFM. Gillar egentligen inte att hälla i olika saker i akvariumet. FFM började jag med eftersom mitt vatten ALLTID gulnar (har alltid gjort det). Ville se om det kunde hjälpa. Nu har jag hällt i det vid vattenbyten eftersom det står att det även binder till vissa bakterier. Mina vattenbyten har jag gjort för 2 dagar sen och 3 dagar sen. Alltså jag har inte gjort flera på samma dag

                Kommentar

                • VeoliaOfScania
                  • July 2011
                  • 48

                  #9
                  Har personligen haft en större ammoniakkatastrof - för mycket nitrat i vattnet och det tar över hela akvariet fort som bara den. Då var det en pleco-tabletts fel, det är jag säker på själv i alla fall. En algätare och en neontetra dog. Algätaren försökte hoppa ut därifrån och lyckades nästan, men strök med av vattnet. Kampfisken dog långt senare, förmodligen av sviter från katastrofen. De flesta fiskar har klarat förgiftningen, men det förklarade varför de dog så fort.

                  Kommentar

                  • Makaon
                    • January 2007
                    • 13

                    #10
                    Vill bara tala om att båda mina corydoras lever. Vilket glädjer mig mycket Jag skulle köpa fler om jag visste vilken sort jag har, men två får duga. Just nu (och ett bra tag framöver) blir det inga nya fiskar!!

                    Kommentar

                    • Makaon
                      • January 2007
                      • 13

                      #11
                      Det verkar ha lugnat ned sig. Ancistrusen mår fortfarande dåligt och ville inte äta idag. Idag fick de mat för första gången på fyra dagar. Alla andra åt. Det är mer liv i akvariumet och fiskar som simmar omkring!
                      Hoppas prognosen är lika bra imorgon.
                      Pillade och klämde på roten men den var inte mjuk eller sunkig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...