10 hastigt sjuka svarta neontetror!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thezzizen
    • May 2004
    • 46

    10 hastigt sjuka svarta neontetror!!!

    Köpte tio svarta neontetror i lördags som flyttade in hos mina tre ap. cacatuoides. Karet är 1 mån gammalt och igår gjorde det första väldigt försiktiga vattenbytet. Tempen har inte rubbats något och vattenvärdena ser bra ut.
    Idag trycker alla tio i ett hörn i akvariet, ser enormt stressade ut och jag tycker de ser lite annorlunda ut idag, funderar på vita prick? Men alla på en gång?

    Ska det behandlas, kasta ut dom eller hur blir man av med det hela? Aldrig haft sjukdomar nånsin under akvariekarriären och aldrig haft tetror heller..

    Till saken hör att en av ap. honorna har yngel också och vaktar dessa frenetiskt och är ganska aggressiv mot resten av invånarna om hon helt enkelt stressar sönder dem
  • Fishya
    • November 2009
    • 43

    #2
    Har du möjlighet att lägga upp en bild tror du?
    Väldigt svårt att säga utan att veta hur de ser ut.
    Om det är nån sjukdom som är vanlig på neontetror så är det neonsjuka.
    Föreslår att du läser om neonsjuka och se om det kan vara det.
    Som sagt försök ta en bild och visa.

    MVH Felix

    Kommentar

    • Thezzizen
      • May 2004
      • 46

      #3
      Tack för svar!

      Jag tror snarast nu att det är vitaprickar. De är helt nedlusade! Men kan det komma bara sådär på alla samtdigt. Är inte goldmedl så bilder går ju inte att ordna (en nackdel här måste jag säga)

      Känns som om det var vi som gjorde helt fel med vattenbytet eller? Hjälper det om man höjer tempen något? Blir medicin från inköpsaffären i morgon. Vill ju inte att cikliderna åker på det!

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Zoopet har en artikel om sjukdomar, där finns vita-prick sjukan beskrivet så ta dig en titt där och jämför med dina fiskar!
        Man kan lägga in bilder som en länk här istället om man vill..

        Vita-prick sjukan är väldigt smittsamt så flera kan visa symtom samtidigt. När jag upptäckte att jag hade det i mitt akvarium var det många fiskar som redan visade symtom, så det går fort alltså.
        Jag gav mina medicin från djuraffären, det funkade jätte bra, på bara några dagar var alla symtomfria!
        Men man måste behandla hela akvariet samtidigt, då alla kan ha blivit smittade.

        Det kan utlösas av stress, kanske var det flytten ihop med den aggressiva kakaduahonan som fick det att utlösas hos dina neoner.

        Kommentar

        • Fishya
          • November 2009
          • 43

          #5
          Det skulle ju också kunna vara sammetssjuka, då ser det ut som om de är dammiga eller som om någon har saltat på dem.
          Det finns en jättte bra medicin som heter Protozin som hjälper mot många sjukdommar i akvariet, den e bra om man inte är helt säker heller på vad det är för sjukdom.
          Jag använde Protozin en gång och det fungerade jättebra.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Thezzizen
            Till saken hör att en av ap. honorna har yngel också och vaktar dessa frenetiskt och är ganska aggressiv mot resten av invånarna om hon helt enkelt stressar sönder dem
            Där har du nog problemet. Tetrorna har kommit till en ny läskig miljö där de får stryk av en läskig rovfisk, klart de är stressade.

            Men fortsätt med vattenbyten (ifall det är nåt problem med vattenkvaliteten), och sätt dig ner och titta mycket noga på neonerna om du ser något konstigt med dem. Har de små vita "saltkorn" på huden? Ser de dammiga ut? Äter och bajsar de normalt eller matvägrar de eller bajsar vita trådar? Finns det bölder eller vita tussar nånstans på kroppen?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Thezzizen
              • May 2004
              • 46

              #7
              Nu har jag varit och shoppat medicin i affären jag köpte dem i. Ojojoj sa äägaren när han fick se bild på dem. De är extremt prickiga! Behandling inledd i dag och höjt tempen i karet lite också...

              Vi börjar även fundera på en alternativ lösning på den aggressiva honan. Hon var en bitch innan yngel och nu är hon extrem. Det lutar att hon och ynglena får flytta till eget när behandlingen är färdig, ev får hanen flytta med också. Så får kvarvarande underlägsna honan nytt sällskap istället...

              Kommentar

              • Fishya
                • November 2009
                • 43

                #8
                Lycka till nu!
                Man kan med fördel blanda i nån tesked salt i akvariet för att hjälpa till i processen, men det är frivilligt.
                Håller tummarna!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fishya
                  Lycka till nu!
                  Man kan med fördel blanda i nån tesked salt i akvariet för att hjälpa till i processen, men det är frivilligt.
                  Håller tummarna!
                  den dosen är bara till hjälp vid nitritproblem, vid sjukdom måste man ha minst 1dl/100L vatten för att det ska göra nån nytta och det är väldigt bra att använda salt i samband med behandling!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Fishya
                    • November 2009
                    • 43

                    #10
                    alla är så bittra här på zoopet, vad är det med er?
                    Du kanske inte menade det på det viset men det känns så i andra fall.

                    Kommentar

                    • Thezzizen
                      • May 2004
                      • 46

                      #11
                      vanligt salt?

                      Kommentar

                      • Fishya
                        • November 2009
                        • 43

                        #12
                        vanligt salt utan jod blir bra.

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fishya
                          vanligt salt utan jod blir bra.
                          Här har du info om att det spelar ingen roll vilket salt man använder:

                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150287&p=1559060#post1559060

                          O
                          ch jag ser inte riktigt vad du menar med att åheims svar skulle vara bittert? Allt han skrev va väl att några teskedar inte kommer göra någon skillnad men sen också rekommenderade salt, fast 1dl/100l

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            Du kan inte använda salt med jod.....


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Ursprungligen postat av Majki01
                              Du kan inte använda salt med jod.....


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Har du ens läst länken?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...