Tio små negerpojkar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karat
    • December 2011
    • 10

    Tio små negerpojkar...

    I våras fick jag ca 100 platyyngel som delades upp i tre akvarier. De är vuxna nu men i två av akvarierna dör de en efter en. I det sista akvariet är alla friska, ingen har dött. I de två "sjuka" har det gått en svärdbärare som jag köpte i juni, hon dog ganska snabbt (blixtsnabb avmagring) men tyvärr hade jag flyttat henne innan jag såg att hon var sjuk pga osämja i första akvariet. Ancistrusar o siameser har inte blivit sjuka.

    Alla akvarier har varit igång 6-12 månader, jag byter 20% av vattnet en gång/vecka. Hårt vatten, pH 7,1. Inget nitrit uppmätt. Innerfilter som jag sköljer ur i akvarievatten då det tätnar. Massor av växter, svärdsplantor, limnophila, vallisneria, cryptocoryne. Matar varierande med grönfoder, flingor, lite vita mygg ett par ggr/vecka, enkyträer ca 1 g/vecka.

    Symtom på fiskarna är vitslemmig, trådig avföring, kniper med fenor, blir först runda i buken, sen magra och dör. Vissa får kämpa för att hålla sig flytande, andra står bara stilla, vid ytan eller ligger på botten.

    Jag har behandlat med bactopur (mot bakterieinfektion), Tetra general tonic som skall ta allt möjligt, och dactymor (prazikvantel mot inälvsparasiter). Inget verkar fungera.

    Jag är ju nybörjare och skulle verkligen behöva lite hjälp. Det är så tråkigt att bara se fiskar som inte mår bra när man tittar på akvarierna man lägger så mycket tid på att sköta om.

    tack på förhand!
    Senast redigerad av Karat; 04 December 2011, 10:40.
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Vad har "negerpojkar" med din tråd skrift att göra om man får fråga?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Ja först och främst ska du lära dig lite vett och etikett...

      Jag är absolut inte någon expert. Men det kan inte vara bukvattensot?

      Kommentar

      • Karat
        • December 2011
        • 10

        #4
        Jag syftade på Agatha Christies roman med samma namn, där folk strök med en efter en. Det var absolut inte illa menat, utan en litterär metafor för att mina platys dör av sakta men säkert! FÖRLÅT om någon tog illa upp, det var klantigt och illa vald rubrik, skall tänka mig för bättre i fortsättningen!

        Kommentar

        • MsDimitri
          • July 2011
          • 140

          #5
          *host*

          Jag hade också vissa symptom som dej;

          Trådig avföring och avmagring på en av fiskarna.
          Enligt information jag har fått så funkar Octozin då den verkar invärtes, där problemen hos dina fiskar troligen ligger. Prova med Octozin!
          Just nu har jag medicinerat klart och avföringen verkar vara fastare (y

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Haha, idag är det förbjudet att ens citera det som var folkmun för 40 år sen. Ja den boken är ruskigt spännande. Hade det inte varit för epilogen hade man aldrig förstått vem mördaren var.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Romanen heter faktiskt så. Låter i alla fall bättre än den engelska titeln.

              Kommentar

              Arbetssätt...