Vad är det här för sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Vad är det här för sjukdom?

    Den här guldfisken har sedan länge sn svullnad kring vä öga, som har kommit och gått i några omgångar men nu ser det riktigt dåligt ut.
    Bifogade filer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det ser riktigt illa ut. Cluster av små blåsor så där får mig att misstänka virus. Med tanke på risken för Spring viraemia of carp och Koi herpesvirus är det läge att omedelbart isolera den där fisken.

    Du skulle kunna prova att försöka skicka bilden till din länsveterinär eller SVA för råd.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Jag skickade ett mail till SVA men jag undrar verkligen om det kan vara ett virusangrepp med tanke på förloppet - lite fram och tillbaka under lång tid. Så här ser det ut idag. De vita "klumparna" har minskat tydligt och har ersatts av blödningar.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av legob
        jag undrar verkligen om det kan vara ett virusangrepp med tanke på förloppet - lite fram och tillbaka under lång tid
        Den typen av sjukdomsbild är väl tyvärr väldigt typisk för just virus. Att de vita nodulerna sitter under/kring ögat är däremot ovanligt, jag hittar inga såna fall alls, normalt sitter de tydligen vid fenbaserna.

        EDIT: Personligt gnäll: nog är det för j-vla tråkigt att fisksjukdomar tydligen allihop är lika svåra att fotografera som UFOn och Snömannen. Vartenda foto på fisksjukdomar är frimärksstort, underexponerat och oskarpt, tillochmed proffsfoton ser ut så här.
        Nå, i den här PDF'en finns i alla fall några hyfsade bilder på Koi Herpesvirus. Ser inte riktigt ut som på din fisk.
        Senast redigerad av Azur; 06 December 2011, 11:06.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Det här är svaret från SVA:
          Det är svårt att utifrån en bild uttala sig om orsaken till ögon ”tumören”, men din beskrivning talar mest för att det rör sig om en kronisk bakteriell infektion. En bakteriell infektion med mykobakterier, så kallade syrafasta bakterier, kan ge dessa symtom. Tyvärr är infektioner med dessa bakterier mycket svårbehandlade och kräver långtidsbehandling (flera månader, upprepade behandlingar) med vissa speciella antibiotika (som man normalt inte behandlar fiskar med) och risken för återfall är stor. Vissa av dessa mykobakterier kan ibland också orsaka sjukdom hos människa (vanligtvis svårläkta och långdragna sår infektioner i huden på fingrar och andra delar av extremiteterna).
          Tänkbara andra ”tumör”/svulst framkallande orsaker kan vara infektioner med vissa parasiter, svampar och virus.
          För att ställa rätt diagnos krävs ett prov från det angripna ögats ”tumörvävnads” område.
          Ifall du önskar få ett prov analyserat så kontaktar du oss bäst per telefon.

          Fisken är nu för övrigt nästan fullt återställd.

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            De första bilderna är för 3 dgr sedan. De två sista från idag.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Så de tror att det är fisktuberkulos? Ja, det hade jag aldrig någonsin gissat på, det är ett som är säkert.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Det tror inte jag heller på. Just nu är den nästan fullt återställd men precis som de förra gångerna blir ögat lite utskjutande. Nu äter den i alla fall igen och simmar som vanligt. Så här ser det ut.
                Bifogade filer

                Kommentar

                Arbetssätt...