Hängig fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Hängig fjärilsciklid

    När jag kom hem idag såg jag direkt att min fjärilsciklidhane inte verkade må bra. Han stod då helt stilla vid vattenytan i ett hörn av akvariumet. Jag gav fiskarna mat, räkmix, men han åt inte.
    Det lilla jag såg honom simma så såg det lite ryckigt ut, nu står han och hänger under pumpen.
    Det finns annars inga synliga tecken på sjukdom.

    Alla övriga fiskar i akvariet är pigga och mår bra, därav två fjärilsciklidhonor, fem svarta fantomtetror, 11 kolglödstetror och en ottocinclus.

    Igår bytte jag vatten i akvariet, innan tycktes hanen må bra. Jag har slarvat lite denna gång så nu var det närmare två veckor sen jag bytte vatten (vanligen byter jag en gång i veckan). Bytte två hinkar vatten denna gång.
    Vid vattenbytet märkte jag att pumpen hade slammat igen (har ett mindre innerfilter), så jag tog ut den och rengjorde den, samt bytte ut dess fina filtermatta som följer med pumpen till en grov filtermatta. Denna sköljde jag mkt nogrannt under kran innan jag satte i den i pumpen.

    Någon som har en idé om vad det kan vara och ännu viktigare, vad jag bör göra?!
    Borde jag byta vatten?

    Akvariet är på 63 liter och har varit igång i ett år. De flesta av mina fiskar har jag haft från början, så med andra ord har det inte dött så många fiskar i akvariet. För ca två månader sen hade jag vita prick-sjukan, som medicinerades och gick bort. Denna hane var då en av de mest angripna och han är dessutom det senaste tillskottet till akvariumet (ca 2,5-3mån).

    Antar att det blev ngt fel nu vid vattenbytet, eller kan det bero på att värdena innan, pga av den igenslammade pumpen, inte var så bra? Jag har en massa växter i akvaret så även utan fungerande pump borde väl vattenvärdena inte blivit så dåliga på två veckor?
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    För det första så är fjärilar känsliga fiskar, ofta är det de som strycker med först om man har dåliga vattenvärden. Att göra vattenbyte och samtidigt göra rent filtret är inte att rekommendera och att dessutom göra rent filtret extra noga är inte alls bra, speciellt i ett sådant litet akvarium. Du tar då bort de nyttiga bakaterierna som bryter ner gifterna i akvariet (ammoniak och nitrit). Såg att du även medicinerat, det brukar också påverka nyttobakterierna negativt.

    Så köp ett nitrittest (dropptest) om du inte redan har det, testa vattenvärdena. Om de andra fiskarna verkar må bra (inte flämtar vid ytan eller skrubbar sig på botten), skulle jag fortsätta med små vattenbyten varje dag 10 - 20 % tills nitriten har försvunnit, för det troliga är att det är nitritförgiftning. Om även de andra fiskarna verkar må dåligt, byt upp till 50 % vatten tills nitriten har försvunnit. Mata inte fiskarna de närmsta dagarna och gör inte rent filtret.
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Jag var tvungen att rengöra pumpen då den hade slammat igen och inte alls funkade längre.
      Däremot kanske det var dumt av mig att byta filtermatta i samband med vattenbytet.

      Alla andra fiskar (inkl fjärilshonorna) mår prima, kolglödstetrorna är dessutom ovanligt aktiva och leker runt i full fart över hela akvariet.

      Kan nitrit komma så fort, bara av att man gjort ett vattenbyte? och påverkar medicinen vattenkvaliten så långt efter en medicinering?

      Men då ska jag prova med små vattenbyten och så hoppas jag han blir bra! Tycker han redan ser piggare ut, men riktigt sitt vanliga jag är han nog inte än.

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #4
        Nitrit kan komma fort om för mycket av nyttobakterierna försvinner. När det gäller medicinering så är det bra om man, precis som du gjorde, byter ut filtermattan, dock inte i samband med vattenbyte.
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        Arbetssätt...