Vilken sorts mask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    Vilken sorts mask?

    Hej! Nu har jag fått turen att ha det som jag tror är mask i akvariet...

    Det började med att en guppyhona hade trådig avföring. Brydde mig inte så mycket om det då, men efter ett tag så märkte jag att hon blev smalare och smalare, och en dag kom då det gick in ganska rejält i magen på henne - trots att hon åt och var pigg.

    Jahapp, bara att ta bort henne.

    Nu har jag märkt att en annan guppyhona också har trådig avföring och mina 3 Apistogramma Vejita har också det.
    De är annars pigga som vanligt och de verkar inte ha avsmalnat speciellt mycket.
    Akvariet är på 240 och går med lite salt.

    Foder: Vissa dagar Cichlid-flingfoder + Tropical flingfoder för alla fiskar, andra dagar fodertabletter för bottenlevande.
    En gång i veckan lägger jag i en liten räka på natten för botiorna.
    En gång i veckan röda mygg efter vattenbyte.

    + maltabletter, zucchini .. gurka osv osv..


    Är det mask? Vilken ska jag medicinera mot i så fall? Har hört talas om så många olika..
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    #2
    Ingen som har en blekaste aning? Att ta kål på de dyraste fiskarna i akvariet eller guppy som har har varit med från början lockar inte ..

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Varför tror du att det är mask? Tarmparasiter brukar man kunna se, annars.
      Att fiskarna smalnar av sådär och den trådiga avföringen kan tyda på något betydligt allvarligare, bukvattusot. Den i sin tur kan bero på flera olika saker, men kan får till effekt att fiskarna både kan smala av och även till slut att de sväller upp, pga att de inre organen slutar att fungera. Ofta är det flagellater som orsakar detta, och de är inte maskar. Medicineringen består av t ex Octozin, Flagellol, eller Flagyl (som måste fås på recept).
      Sjukdomen är som sagt rätt elak, och ofta är det så, att om man ser att fiskarna påverkats, så är det redan för sent för dem. Men man kan medicinera för att se till att inte de andra får det också.

      Jag ser att du matar med röda mygg, och det kan sprida sjukdomar som detta, eftersom röda mygglarver ofta odlas i smutsigt vatten, som sedan följer med när de fryses in.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • MsDimitri
        • July 2011
        • 140

        #4
        Suck, så Octozin, Flagellol, eller Flagyl blir det att rusa och köpa..
        Men om de ännu ''bara'' har trådig avföring, kan det fortfarande finnas hopp?


        När det gäller matningen av röda mygg så är sköljer jag alltid ur maskarna ordentligt - om det hade någon betydelse.

        Kan påpeka att en kolglödstetra nyligen togs bort efter att den bleknade av ordentligt, höll sig undan och hade en större vit fläck på ena sidan. Då medicinerades det med aquafuran (tror jag)

        *sigh*
        Känner just nu bara för att skita i det hela och se vad som händer med akvariet..
        Senast redigerad av MsDimitri; 29 November 2011, 16:00.

        Kommentar

        • MsDimitri
          • July 2011
          • 140

          #5
          Oh, fel av mig! Medicinen hette mycopur jag medicinerade med tidigare.

          Nu blir det att dosera Octozin i morgon, hoppas hoppas

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Mycopur är mot svamp. Om fiskarna fortfarande äter och är pigga i övrigt finns det hopp. Nu skall jag dock säga att symptomen på bukvattusot är så allmänna, att det är enormt svårt att säkert säga att det är det. Det är inte ens säkert att de fiskar du har ens är sjuka i det.
            Octozin skall dock enligt uppgift inte vara farligt för filterbakterier, så det är ingen fara för det. Räkor och snäckor kan det vara värre med.

            Men strunta gärna i röda mygg...vill du ge godis till firrarna kan du ju servera lite nykläckt artemia.
            Senast redigerad av Jens A.; 30 November 2011, 20:18.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • MsDimitri
              • July 2011
              • 140

              #7
              Jo nu ska det doseras i alla fall! Blev lite snopen när jag öppnade burken och hittade tabletter som fyllde en tiondel av flaskan.. blir att köpa mer på fredag :P

              Men det kan inte vara fel att prova och dosera i alla fall (även om det svider i plånboken)

              Men strunta gärna i röda mygg...vill du ge godis till firrarna kan du ju servera lite nykläckt artemia.
              Jo, det matas det också med, men det är bara kolglödstetrorna som märker dem , de stora fiskarna bryr sig inte om dem

              Kommentar

              • MsDimitri
                • July 2011
                • 140

                #8
                Halloj! Nu har det hänt lite , avföringen är inte lika trådig men det verkar inte vara som det 'ska'.
                Apistogrammorna bajsar kolsvart , kanske lite trådigt.

                Men Mitt nyckelhåls-viklidhane verkar ha problem med magen. Avföringen är inte trådig men otroligt mjuk! Såfort som en bit kommer ut så går den sönder och blir till små partiklar, den är inte 'fast'

                En annan grej jag har märkt är att nyckelshåls-paret inte verkar vara intresserade av varandra längre.. De sover inte tillsammans så som de gjorde förut så sött och de raggar inte på varandra längre.
                Honan färgar ut starkt men inte hanen. Vet ej om det har att göra med sjukdommen , men det är ganska weird ..


                Ursprungligen postat av Jens A.
                Om fiskarna fortfarande äter och är pigga i övrigt finns det hopp.
                Fiskarna har aldrig varit hängiga. Lika matglada som alltid, likaså med guppyhonan som togs bort..

                Kommentar

                • MsDimitri
                  • July 2011
                  • 140

                  #9
                  Hej igen!
                  Gjorde ett större vattenbyte för någon dag som enligt bruksanvisningen på medicinen.
                  Satte i mäsken igen för några dagar sedan och märkte idag att Guppyhonan har en stor fet grön skit som hänger ur röven. :o
                  Hon har inte 'fått ut den' än, och jag kollade till henne för typ en/två timmar sedan.

                  Fiskarna fick gå hungriga igår, kan det vara för att hon har tuggat i sig för mycket toffsalger?

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Tror inte det är någon fara, bara hon är pigg i övrigt.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...